69
KUNSTPAVILJOEN
transparante gevel ervaar je als bezoeker niet alleen het ritme
van de dag. Het binnenvallende daglicht is ’s ochtends anders
dan in de middag of bij de schemering. In de avond licht museum
op als een lantaarn, waarbij de vier vensters helder oplichten.”
Daarnaast verandert de ervaring van de architectuur ook met de
seizoenen. “Op een zonnige zomerdag is het licht fel en geel. In
de winter is het licht juist koel, bijna groen soms.” Bovendien is
het museum als een kompas op de noord-zuid as geplaatst. “De
ramen op het noordoosten en noordwesten zijn geplaatst op de
zonsopgang en zonsondergang van 21 juni. De zuidelijke twee
ramen vangen juist het eerste en laatste zonlicht op de winterse
zonnewende op 21 december.”
Om de ervaring van de kunst niet te verstoren wordt de lichtinval
gereguleerd met grote doeken. Hierin zijn geometrische inke-
pingen gemaakt, zodat de harde geometrie van rechte lijnen en
ronde vormen speels wordt doorbroken. Het semi-transparante
polycarbonaat maakt niet alleen een bijzonder lichtspel moge-
lijk, het materiaal roept ook sterkte associaties op met musea,
zegt Covini. “Zo is het een terugkerend element in gerenom-
meerde kunstinstellingen als de Kunsthal in Rotterdam, Fonda-
zione Prada in Milaan en The Garage in Moskou, alle drie ont-
werpen van OMA.” En niet onbelangrijk: “Het is een goedkoop
en relatief licht materiaal dat makkelijk is toe te passen.”
PROJECTGEGEVENS
Locatie: Floriadeterrein, Almere
Architect: Studio Ossidiana
Partnerarchitect: Goldsmith Company
Technisch advies: BDG Architecten, TDS Enginee-
ring, Ingenieursbureau Boorsma
Aannemer: Olde Rikkert
Toeleveranciers: Tomaello, Fiction Factory
Oppervlakte interieur: expozalen 245 m2, opslag 42 m2
Oppervlakte perceel: 1000 m2
Inhoud paviljoen: 1350 m3
Oplevering: april 2022
PRIX DE ROME
Het ontwerp kwam tot stand in een besloten competitie waar-
voor vijf jonge bureaus waren uitgenodigd. Studio Ossidiana
was uitgenodigd op basis van de onderscheiding met de Prix de
Rome, belangrijkste Nederlandse prijs voor jonge architecten, in
2018 voor Amsterdam Allegories, een fictief landschap van drij-
vende eilanden die door Amsterdam kunnen worden versleept
en zo voor de hele stad toegankelijk zijn. “Elementen van dat
Links: Het museum
is als een kompas
op de noord-zuid
as geplaatst, de
noordelijke twee
ramen zijn gericht
op de zonsopgang
en zonsondergang
van 21 juni en de
zuidelijke op die van
21 december.
Rechts: Het pavil-
joen heeft een ronde
constructie van
semi-transparant
polycarbonaat.
66-67-68-69-70-71_mijneerste.indd 69 16-06-2022 15:06