deel van de opdracht. En dat heeft in de ogen van Marcel Ver-
meer goed uitgepakt.
“De boodschap was dat we de bestaande onderbouw zoveel
mogelijk moesten terugbrengen in de oude staat en dat is maar
goed ook. Er zaten zoveel mooie details in die de moeite van het
bewaren of herstellen waard zijn. Een aardig voorbeeld daar-
van is de achtergevel van het pand. Niet die aan het Binnen-
wegplein, maar het deel aan de Chrispijnstraat. Daar hebben
we – weliswaar met een geïsoleerd profiel – zoveel mogelijk de
stalen kozijntjes qua stijl en sfeer kunnen terugbrengen en dat
ziet er nog steeds prachtig uit.”
Vermeer was naast projectleider ook verantwoordelijk voor al
het tekenwerk. In die hoedanigheid kende hij zo’n beetje alle
ins en outs van het project. “Maar ik heb het gebouw voor deze
rubriek uitgekozen omdat ik het nog steeds om een aantal re-
denen een supergaaf project vind. Op de eerste plaats hebben
we de bestaande bouw niet gesloopt, maar zijn we er bovenop
gaan bouwen. Daarmee hebben we een historisch pand waar
de Rotterdammers van houden voor de stad kunnen behouden.
Daarnaast hebben we een optopping gedaan van zestien la-
gen en daar hebben we een aantal bouwkundige trucjes voor
moeten uithalen. Dat spreekt me aan. Ik ben bouwkundige en
geen architect en vind het daarom interessant om samen met
de constructeurs uit te werken hoe je iets bouwkundig en qua
detaillering moet oplossen.”
95
DE KAREL
DOORMAN IN
ROTTERDAM
94-95-96-97_supergaaf.indd 95 16-06-2022 13:40