Pagina 27 van: Bouwwereld #05/2021

27
KOPLOPER
materialen hebben eenzelfde traject voor de boeg en verdienen
wat mij betreft een eerlijke kans.”
Hebben jullie er al aan gedacht fabrikanten van bouwmateria-
len te betrekken bij biobased experimenten?
“Dat is wat wij nu doen en laten zien in het paviljoen. We tonen
niet alleen de producten van ontwerpers, maar ook de materi-
aalontwikkelaars en fabrikanten. Daarbij zit de creativiteit in de
nieuwe esthetiek vaak aan de ontwerpende kant, maar we wil-
len er vooral ook voor pleiten dat ontwerpers en industrie samen
gaan optrekken. Dat is nodig omdat ontwerpers vaak te wei-
nig middelen hebben om op te schalen en fabrikanten nieuwe
ideeën goed kunnen gebruiken. Dat statement willen we ook
maken met The Exploded View – zowel de grote als de kleine.
De bouw ervan genereert een netwerk waarin aannemers, ar-
chitecten, fabrikanten en ontwerpers elkaar leren kennen en
samen verder kunnen optrekken richting circulair en biobased
bouwen en ontwerpen.”
Kun je van biobased bouwmaterialen een winstgevende
businesscase maken?
“Dat kan zeker. Een duurzaam product ontwikkelen, wil niet
zeggen dat het niet ook commercieel interessant kan zijn. Inte-
gendeel. Je moet het goed doordenken en vanuit respect voor
mens en planeet ontwikkelen. Ik durf zelf te beweren dat als er
in de toekomst heffingen komen op niet duurzaam produceren,
grootschalige toepassing van biobased materialen commercieel
gezien alleen maar interessanter wordt. Ik denk dat fabrikanten
die hun productieprocessen niet gaan toesnijden op de circu-
laire economie, straks buiten de boot gaan vallen. Daar geloof
ik heel stellig in.”
We hebben het steeds over biobased materialen. Dat is toch
de juiste term?
“Dat is de correcte term waarbij ik meteen wil pleiten voor een
symbiose tussen zoveel mogelijk natuurlijke grondstoffen ge-
bruiken en tegelijkertijd focussen op hoe we die materialen
kunnen hergebruiken met methodieken als losmaakbaarheid,
modulariteit, recyclen of hergebruik, en op transport. Dat zijn bij
elkaar genomen heel belangrijke factoren om het product in zijn
compleetheid circulair te maken.”
‘DOOR TOEPASSING VAN BIOBASED BOUWMATERIALEN
GAAT HOE DAN OOK EEN NIEUWE VORMENTAAL ONTSTAAN’
Hebben biobased bouwmaterialen voldoende esthetische
kwaliteit om met reguliere bouwmaterialen te kunnen concur-
reren?
“Laat ik het als ontwerper zo zeggen. De biobased materialen
die nu op de schappen liggen, hebben vaak nog een soort fol-
kloristische connotatie, maar er staan nu heel veel ontwerpers
op die juist inzetten op de natuurlijke esthetiek van de mate-
rialen en met een hoogwaardig design komen. Biobased en
duurzaam bouwen moet en kan sexy en aantrekkelijk zijn. Zo
zit ik zelf ook in elkaar. Voor mij moeten materialen ook mooi
zijn, anders wil ik ze niet in mijn huis hebben. Niemand wil toch
in een gebouw wonen dat er niet uitziet en waarvan je alleen
kunt zeggen dat het duurzaam is. En dat hoeft ook niet. Kijk
maar naar hoeveel schoonheid de natuur in zich heeft. Ik zou
niet weten waarom we niet zouden kunnen transformeren naar
biobased bouwen.”
Hebben biobased bouwmaterialen de potentie om de consu-
ment vertrouwd te maken met de nieuwe esthetiek?
“Jazeker, maar dat heeft tijd nodig. En daar ligt een enorme ver-
antwoordelijkheid voor ontwerpers en architecten om dat voor
elkaar te krijgen. Door toepassing van biobased bouwmateria-
len gaat hoe dan ook een nieuwe vormentaal ontstaan. Je moet
namelijk niet proberen om de vormentaal die hoort bij staal, be-
ton en glas te gaan imiteren. Dat is een doodlopende weg. We
moeten dus op zoek gaan naar nieuwe archetypische manieren
van bouwen die in functie staan van toepassing van biobased
bouwmaterialen.”
Een nieuwe trend in architectuur?
“Beslist niet. We willen met het paviljoen en deze tentoonstel-
ling geen nieuwe stroming in architectuur creëren. Stromingen
zijn tijdelijk en binnen een paar decennia weer achterhaald door
nieuwe ontwerpideeën. Biobased bouwen en ontwerpen moet
een duurzaam ontwerpprincipe worden, waar we als maat-
schappij nog een paar honderd jaar op kunnen voortborduren.
En we zullen wel moeten. Als we blijven doen wat we nu doen
dan is er voor onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinde-
ren niet veel toekomst meer. Biobased is dus geen trend maar
een noodzaak.” ■
22-23-24-25-26-27_koploper.indd 27 27-08-21 10:04