39
Fotobijschrift kleur
STREAMER
de gekoppelde NEN-eisen. De wijze waarop de tool een ont-
werp beoordeelt is gelijk aan de manier waarop een adviseur
van Nieman dat zou doen. Dat gegeven is heel krachtig.”
MPG-TOETSHULP
De MPG-toetshulp werkt anders, legt Van Hemel uit. “Dit is een
gevalideerd rekeninstrument. De toetshulp haalt de benodigde
informatie uit het BIM-model en rekent met behulp van een re-
kenhart uit wat de schaduwkostprijs is en wat de totale MPG-
prestatie is. Dat rekenhart hebben we zelf ontwikkeld en is ge-
koppeld aan de Nationale Milieudatabase en wordt elke nacht
geüpdatet. Zo biedt de MPG-toetshulp haar gebruikers altijd de
meest recente LCA-informatie en is de berekening altijd actueel
uitvoerbaar.”
HET BESTE ONTWERP
Naast de MPG en het Bouwbesluit onderzoekt Bimpact ook de
mogelijkheid om de BENG-regelgeving in BIM te automatise-
ren. Een zet die volgens Van Hemel een extra dimensie toevoegt
aan de digitalisering van de regelgeving. “Een gebouw met een
optimale MPG gebruikt zo min mogelijk materiaal, terwijl een
optimale BENG juist veel materiaal – isolatie, installaties – ver-
eist. Met onze tools kun je voor een opdrachtgever inzichtelijk
maken welke keuzes er zijn binnen de verduurzamingsambitie
en het beschikbare budget. Dat wordt steeds belangrijker: wat
wil je en wat kan er?”
Terug naar het voorbeeld van de aanpassing van de woon-
kamerplattegrond van 4 bij 4 naar 4 bij 8 meter. “Maak je het
raam groter omdat het anders niet aan de daglichteisen voldoet,
dan kan het grotere daglichtoppervlak zorgen voor meer pas-
sieve verwarming in de winter door de zon. Tegelijkertijd kan het
TOjuli-overschrijding veroorzaken, dus moet je misschien wel
extra koelen of zonwering toepassen. Hoe verhoudt dit zich al-
lemaal tot elkaar? Het is niet meer te doen om deze beoordelin-
gen los van elkaar uit te voeren. In de ontwerpfase dien je een-
voudig en spelenderwijs de optimale balans te vinden tussen de
verschillende regelgevingen in je ontwerpmodel.”
Dat laatste is ook meteen een belangrijke missie van Bimpact:
“Wij willen primair dat het met onze software mogelijk is om het
beste ontwerp te maken op bouwfysisch gebied, waarbij je on-
der meer kijkt naar MPG-score, BENG en circulariteit – laatst-
genoemde is nog geen verplichting, maar die gaat er zeker wel
komen.”
Toetsing daglicht-
oppervlakte van
een ontwerp met
BOUWBESLUIT-
toetshulp.
38-39-40-41_bim.indd 39 27-08-21 10:24