Pagina 41 van: Bouwwereld #05/2021

41
INNOVATIE
als de meest vooruitstrevende branche, weet ook Van Hemel.
“Uit een rapport uit 2016 van McKinsey waarin onderzoek is
gedaan naar de graad en mate van digitalisering van verschil-
lende sectoren, bleek dat cultuur het grootste obstakel is voor
de adoptie van digitalisering en technologie in de bouwsector.
Er is dus een cultuuromslag nodig in de bouwwereld.”
Als voorbeeld noemt Van Hemel de strikte rolverdeling waar
veel partijen in de bouw in denken. “Een architect is gewend
advies in te winnen bij een adviseur op gebied van regelgeving,
maar als we een architect de mogelijkheid bieden het auto-
matisch te laten doen, krijgen we als reactie: ja, maar ik ben
toch geen toetser? Datzelfde geldt voor aannemers tijdens de
uitvoeringsfase. Zij zijn daarbij nog eens van mening dat het
ontwerp al getoetst is, dus dat het niet nog een keer getoetst
hoeft te worden. Zij dienen in te zien dat de tools ondersteuning
bieden tijdens het gehele bouwproces, van ontwerp tot en met
oplevering. Het gaat verschuiven van projectmanagement naar
procesmanagement met een product als gevolg. Stel, een werk-
voorbereider of inkoper overweegt ergens een ander kozijn te
bestellen – bijvoorbeeld omdat het oorspronkelijke kozijn niet
meer leverbaar is – dan kun je met onze tool direct valideren of
die wijziging voldoet aan het Bouwbesluit en welke impact deze
heeft op de MPG.”
Volgens Van Hemel is er vanwege de toenemende regeldruk
sowieso een omslag nodig: “Met de stikstofproblematiek, de
aanstaande Wkb en straks ook de regelgeving rondom circulair
bouwen, wordt de regeldruk alleen maar zwaarder. Dat vereist
een andere manier van werken. Bedrijven moeten bij zichzelf te
rade gaan wat hun toegevoegde waarde in het bouwproces op
termijn nog zal zijn. Het is nu tijd om in te stappen, anders loop
je kans om te degraderen tot lokale ‘jobber’.”
KANSEN VOOR ADVISEURS
Maar hoe zit het dan met de adviseurs? Traditioneel toetsen is
een tijdrovende klus waar veel bedrijven hun verdienmodel op
gebaseerd hebben. Zij lopen nu kans om buitenspel gezet te
worden. “De reden waarom Nieman is begonnen met de ontwik-
keling van de tool, is dat ze zelf inzagen dat digitalisering van
de regelgeving een kwestie van tijd is”, zegt Van Hemel. “Dan
kun je beter maar zelf je eigen verdienmodel aanpassen en een
vervangend businessmodel creëren.”
Maar volgens Van Hemel hoeft deze ontwikkeling voor andere
adviseurs geen bedreiging te zijn als zij de ontwikkeling met een
andere bril bekijken: “De toetshulpen vertegenwoordigen een
echte technische innovatie. Het zorgt ervoor dat het bouwpro-
ces eenvoudiger, sneller en accurater wordt. Een sneller en ac-
curater proces kun je interpreteren als een bedreiging voor een
verdienmodel dat op te maken uren gebaseerd is. Maar juist
door sneller en accurater te werken ontstaat een kans. Bedrij-
ven die onze tools adopteren, zijn partijen die het lef hebben
hun huidige verdienmodel los te laten. Ze zien dat door de digi-
talisering de kwaliteit van hun dienstverlening omhoog gaat en
dat ze achterhaald simpel productiewerk kunnen elimineren. De
doorlooptijd van projecten wordt daardoor korter en de omzet
mogelijk lager, maar het gevolg is dat je kwalitatief hoogwaar-
digere projecten in dezelfde tijd kunt afleveren en dat heeft
absoluut waarde! Daardoor verbetert je concurrentiepositie en
uiteindelijk de marge binnen de omzet.” ■
Toetsing spuiventila-
tie van een ontwerp
met BOUWBESLUIT-
toetshulp.
38-39-40-41_bim.indd 41 27-08-21 10:24