48
MIJN EERSTE
De woonkamer
loopt met een grote
harmonicaschuifpui
over in het terras,
identieke vloerte-
gels versterken de
verbinding.
Om de stalen trap te
verstevigen is er een
eikenhouten blok
onder geplaatst.
TRAPPENHUIS MET DAKLICHT
Het verschil tussen een interieurontwerp en volwaardige archi-
tectuur is dat in het laatste geval elke beslissing veel meer con-
sequenties heeft. Zo maakte de onervaren Knop keuzes die ze
met de kennis van nu niet meer zou maken. “Een grote glazen
uitbouw op het zuiden geeft niet alleen licht maar ook warmte.
Het ontwerp is van bijna drie jaar geleden, toen waren de zo-
mers nog minder warm. Dus hebben we uv-filters op het glas
moeten plaatsen.” Ook kwam ze in de knoei met het gewicht
van de stalen trap, die verstevigd moest worden. “Uiteindelijk
heb ik een galante oplossing gevonden door er een houten
blok onder te plaatsen.” Tegelijkertijd heeft de stadsvilla door
haar onbevangen aanpak bepaalde kwaliteiten die het anders
niet zou hebben gehad. “Zoals die glazen uitbouw met dat hoge
trappenhuis met daklicht, dat is bepalend voor de architectuur.”
Nog een belangrijk leermoment waren de bouwprocedures die
bij een zelfbouwkavel horen. “Het traject van vergunningen en
de restricties van het kavelpaspoort zijn een enorme papierwin-
kel met diverse deadlines. Dat zal ik bij een volgend project ze-
ker uitbesteden.” Wat ze miste aan praktische en procedurele
kennis compenseert ze met maatgevoel. Bij interieurprojecten
in nieuwbouw zag ze meermaals hoe het mis kan gaan als de
buitengevel bepalend is voor de plattegrond. “Dan was bijvoor-
beeld een keuken op vijftig in plaats van de standaard zestig
centimeter ingetekend, waardoor het keukenblok voor een
raam uitstak. Dat zal mij nooit overkomen.”
Inmiddels kent ze haar beperkingen als bouwmeester. “Ik be-
schouw elk project in eerste instantie als een leermoment. Maar
dit was een heel steile leercurve. Zo weet ik nu dat ik persoonlijk
contact moet hebben met de opdrachtgever. Wie gaat het ge-
bouw gebruiken? Hoe werkt of leeft deze persoon? Wat vinden
zij prettig? Ik zal niet snel een gebouw ontwerpen dat geen spe-
cifieke identiteit behoeft.” ■
Favoriet hedendaags gebouw? La Muralla Roja (Ricardo Bofill) doet
wat ik wil doen met ruimtes – met grote gebaren functies aan zones toewij-
zen en verbindingen ertussen maken. En dat met een goede visuele klap.
vragenlijst
44-45-46-47-48-49_mijneerste.indd 48 27-08-21 11:23