83
PROJECT NIEUWBOUW
In het hart van de
uitkragende gevels
zit een dubbele rug-
gengraat in beton.
(Tekening Barcode
Architects)
De corridorwand
is op zijn hoogste
punt 36 m hoog
(even hoog als het
gebouw) en op het
uiteinde slechts
3 meter hoog (1
verdieping). De
wand is 85,5 m lang
(even lang als het
gebouw). Er zijn er
per uitkragend blok
2 wanden van 45 cm
dik toegepast, aan
weerszijden van de
corridor in het hart
van het gebouw.
Aansluiting van de
schuine drukflens op
het verticale druk-
schot. De drukpoe-
ren zijn 2,2 x 6 x 24,6
meter. De trekpoe-
ren zijn 1 x 5,2 x 19,5
meter. (Tekeningen
Van Rossum Raad-
gevende Ingenieurs)
COMPLEXE UITVOERING
De bouw startte in 2018 met het heien van 770 betonnen palen
op de tweede zandlaag en 96 stalen tubexpalen tot op de derde
zandlaag op 62 meter diepte. Die laatste hebben een diameter
van 990 millimeter en dragen de zwaarste lasten: de enorme
drukpoeren waarop de uitkragende vleugels rusten. De druk-
poeren zijn 2,2 meter hoog en 6 x 24,6 meter. Per poer staan
hier dus 48 tubexpalen onder. Die poeren worden in evenwicht
gehouden door trekpoeren aan de andere uiteindes van de
vleugels. De beiden trekpoeren zijn iets kleiner, 1 x 5,2 x 19,5
meter, en staan op 56 palen per poer, die tot 22m -NAP lopen.
Na het heien is een dubbelwandige bouwkuip gerealiseerd,
waarbij de opgevulde ruimte tussen de dubbele damwand de
toegangsweg vormde tot het project. In de uitgegraven binnen-
ruimte werd allereerst de tweelaagse parkeerkelder gebouwd.
Met een gestorte vloer op niveau -2 en breedplaatvloeren op
niveau -1 en 0.
Voor de stort van de schuine wand is de bekisting verdieping na
verdieping omhoog geschoven. Een woud aan steigers onder-
steunde de constructie in aanbouw. Tijdens de bouw heeft de
uitkraging de neiging om te zakken. Om dit te corrigeren, zijn
bij elke bouwlaag de vloeren iets hoger gelegd. Gedurende 30
weken is de zakking continu gemonitord en de opzetmaat tel-
kens zo aangepast zodat uiteindelijk de vooraf bepaalde maat is
gerealiseerd en de twee vleugels precies op elkaar aansluiten.
Alle vloeren in de uitkraging zijn voorzien van extra trekwape-
ning, zodat elke verdieping zelf kan uitkragen, en de 10e verdie-
pingsvloer – de trekflens – is in hogesterktebeton (C55/67) en
400 mm dik uitgevoerd.
De zetting zal na de oplevering heel langzaam doorgaan, door
de inklinking van de kleilaag onder de tweede zandlaag, waarop
de trekpoeren staan. Als deze iets zakken, gaat de punt van
het gebouw iets omhoog. Ook dit is uiteraard allemaal vooraf
78-79-80-81-82-83-84-85-86-87_sluishuis.indd 83 25-08-2022 14:42