11
PROJECT NIEUWBOUW
De staalconstruc-
tie is op meerdere
plaatsen in het zicht
gelaten, bijvoor-
beeld hier in het
bedrijfsrestaurant.
controle over materIaalkeuze
Volgens Popma was het ontwerpproces met bestaande ma-
terialen als uitgangspunt in de basis niet veel anders dan met
nieuwe materialen. Wel blijft het zaak om als ontwerper de con-
trole te houden over de materiaalkeuze. “Het is niet zo dat je de
instelling moet hebben: het is tweedehands dus het is goed. Je
moet beoordelen hoe het materiaal past bij het geheel, want er
moet wel een bepaalde samenhang in het gebouw zijn. Je moet
secundaire materialen kunnen vormen naar het ontwerp; bijna
nooit gebruik je ze een op een.”
In vergelijking met nieuwe materialen, verloopt de procedure
van materiaalselectie precies omgekeerd. Bij toepassing van
een nieuw materiaal kunnen van te voren voorwaarden worden
gesteld en daar het juiste product bij worden gezocht. Bij se-
cundaire materialen is een architect vaak afhankelijk van welke
materialen er op dat moment beschikbaar zijn en moet dus wor-
den afgewogen of ze aan de voorwaarden voldoen. “We had-
den betonplaten in ons hoofd voor de begane grondvloer, maar
kwamen een partij natuursteen op het spoor. Dan moet je jezelf
afvragen: ‘Kan ik dit materiaal in het ontwerp gebruiken’? Er ont-
staat meer een dialoog waarin je voor jezelf moet onderbouwen
waarom je zo’n materiaal wel of toch juist niet wilt toepassen, en
daar heb je meer uitgesproken argumenten voor nodig. Dat is
leuk en interessant.” Die dialoog voerde Popma overigens niet
alleen. “Je moet ook de mensen om je heen zien te overtuigen
van de potentie van bijvoorbeeld een stapel gebruikte stenen
die ergens op een pallet liggen.”
06-07-08-09-10-11-12-13-14_biopartner.indd 11 27-09-21 14:14