Pagina 17 van: Bouwwereld #06/2021

OOp 19 augustus jl. is een 20 verdiepingen hoog woongebouw in Milaan afgebrand, overigens zonder enig slachtoffer. Dat roept associaties op met de brand in de Grenfell Tower in 2017 in Londen. Die brand in Milaan zal ongetwijfeld leiden tot nieuwe Kamervragen en politieke onrust. Maar is dat te-recht?
Recent heeft ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid gerap-
porteerd over de brand in de nieuwjaarsnacht van 2020 in
Arnhem.
Wat is nu de grote gemeenschappelijke deler bij dit alles? Het
is goed om kennis te nemen van een relativerende publicatie
“Independent expert statement in building safety in medium
and lower-rise blocks of fl ats”, uitgebracht door het Ministry
of Housing, Communities & Local Government van het UK.
(https://www.gov.uk/government/publications/indepen-
dent-expert-statement-on-building-safety-in-medium-and-lo-
wer-rise-block-of-flats/independent-expert-statement-in-
building-safety-in-medium-and-lower-rise-blocks-of-fl ats)
Dit rapport is zeer lezenswaardig en geldt voor Nederland
net zo hard als voor het UK. We moeten niet in paniek raken
van een ‘grote’ bouwfout die bij een gebouw is gemaakt. We
moeten denken in kansen en als die heel klein zijn, moeten
we de gevolgen accepteren. De kans dat u als automobilist
iets overkomt is vele malen groter dan de kans dat u iets
overkomt als gevolg van een falend bouwwerk. We hebben
toch geen voornemens om autorijden te verbieden. Sterker
nog, door de CO2-discussie worden autorijden en de gevol-
gen daarvan eerder onveiliger. Brand en elektrische auto’s
en auto’s op waterstof is een hot issue. Gevolg van het niet
integraal benaderen van de vraagstukken. Je ziet dat ook in
de regelgeving terug. Laadpalen zijn verplicht gesteld door de
overheid, maar aan de gevolgen daarvan voor de brandveilig-
heid is niet gedacht.
Terug naar Milaan. Was dat nu een vergelijkbare situatie? Ci-
taat van de leverancier van de gevelelementen aldaar: ‘Sinds
17
BRANDVEILIGHEID EN KENNIS
gistermiddag, na de brand in de Via Antonini 32 in Milaan, zijn
er veel vragen over de materialen die zijn gebruikt voor de
bouw van het complex. Zoals reeds gemeld door sommige
kranten en vermeld op onze website, produceert en verkoopt
Saint-Gobain Italia bouwmaterialen. In 2009 werden de glas-
wolpanelen van Saint-Gobain Italia onder het merk Isover ge-
bruikt als componenten van het coatingsysteem dat door het
bouwbedrijf van het gebouw aan de Via Antonini in Milaan
werd geplaatst. Het is een materiaal dat is ingedeeld als on-
brandbaar, in klasse A1-s1.d0, en praktisch onbrandbaar, in
klasse A2-s1.d0. We wachten op de uitkomst van de lopende
onderzoeken, die de werkelijke oorzaken zullen verduidelij-
ken’.
Een leek zal denken: alles onbrandbaar en toch zo’n enorme
brand. Experts weten beter. Het komt bij brandveiligheid aan
op details en die zijn helaas slechts bij een beperkt aantal
personen voldoende bekend. Het gaat niet louter om pro-
ducten, maar vooral om hoe het samenstel van producten is
toegepast.
Laten we daarom de aanbevelingen van het OvV-rapport ter
harte nemen. Laten we zorgen dat producenten, ontwerpers,
adviseurs, bouwers, beheerders, eigenaren en gebruikers
veel meer weten van brandveiligheid dan nu het geval is. Als
we dat hebben gerealiseerd, is de kans op het ontstaan van
brand veel kleiner en zijn de gevolgen van een onverhoopt
ontstane brand ook veel minder groot. Het risico is kans x
effect. Als we beide op grond van kennis van zaken fl ink heb-
ben verkleind, is het effect enorm. Daar hebben we geen aan-
scherping van regelgeving voor nodig.
De vraag is vervolgens: hoe bereiken we dat?
‘HET GAAT NIET LOUTER OM PRODUCTEN,
MAAR VOORAL OM HOE HET SAMENSTEL
VAN PRODUCTEN IS TOEGEPAST’
Dr. ir. N.P.M.
Scholten
Senior expert bij
Expertisecentrum
Regelgeving Bouw
COLUMN
17_columnnicoscholten.indd 17 24-09-21 10:01