44
Paul Roman weRkt met aRchitecten en kunstenaaRs aan
unieke glastoePassingen in de bouw en stond aan de wieg
van het Reliëfglas cRea-lite. toen JaaP dRuPsteen vooR de
gevel van beeld en geluid zocht naaR het dynamische en
bRilJante effect van glas-in-lood, maaR dan geheel in glas,
vond hiJ de oPlossing biJ saint-gobain building glass. in
samensPRaak met aRchitect en kunstenaaR bedacht Roman
een methode om kleuR en Reliëf in glas te combineRen. met
kunstenaaR ingeboRg meulendiJks RealiseeRde hiJ Recent een
oogstRelende toePassing van cRea-lite in heldeR glas.
TeksT Jacqueline knudsen
MateriaalMeester
O
m het zijn inhoud te laten uitstralen, wilde ontwer-
per Jaap drupsteen geabstraheerde tv-beelden
in kleur en reliëf uitbeelden in de glazen gevels
van het gebouw van beeld en geluid op het me-
diapark in hilversum. het effect moest vergelijkbaar zijn met de
lichttransmissie van glas-in-lood: een dynamisch kleurenpalet
dat ontstaat door een samenspel met het licht en het reliëf in
het glas. glasexpert Paul Roman is al ruim 20 jaar actief op
het gebied van reliëfglas. voor de gevel van drupsteen bedacht
Roman samen met tno een nieuwe methode om tegelijkertijd
reliëf en kleur in glas te smelten.
Het Nederlands
Instituut voor Beeld
en Geluid in Hilver-
sum was de eerste
toepassing van een
nieuwe methode om
tegelijkertijd reliëf
en kleur in glas te
smelten. Ontwerp:
Neutelings Riedijk
Architecten i.s.m.
Studio Drupsteen.
(Foto’s Saint-Gobain
Building Glass)
44-45-46-47-48-49-50_materiaalmeester.indd 44 27-09-21 10:52