45
relIËf en kleur
Roman legt het proces uit: “de televisiebeelden zijn eerst digi-
taal vertaald in reliëf, aan de hand van de grijswaarden van een
wit-zwart beeld. het verschil tussen de lichte en donkere vlak-
ken bepaalt de diepte van de uit te frezen vlakken in de houten
mallen. aan de achterzijde van elke houten mal wordt een dikke
stalen plaat bevestigd die de mal gewicht geeft. vervolgens is de
mal afgedrukt in een aluminiumoxide-bed in een oven. daarop
komt een fl interdun laagje met een heel fi jn poeder, dat fungeert
als scheidingsmiddel, om te voorkomen dat het aluminiumoxide
zich door inbranding verbindt met het glas. op de glasplaat wordt
vooraf met een digitale printer emailpoeder in drie kleuren (rood,
geel en blauw) op het glas aangebracht met een resolutie van
8 dots per inch. we gebruiken anorganische kleuren, want die
zijn tijdloos, ze verkleuren nagenoeg niet onder invloed van uv-
belasting. acht dpi lijkt een brute resolutie, maar je bekijkt de
gevel van op een afstand en dan is het fi jn genoeg. het met
email gepoederde glaspaneel wordt heel voorzichtig op de af-
druk gelegd. door de oven te verhitten tot circa 800°c, smelt het
glas en neemt het de structuur van de ondergrond aan terwijl de
gekleurde emailleerpoeders in het weke glasoppervlak zinken.”
nabewerkIng
nadat het glas is voorzien van reliëf en kleur moet het meer
thermische bewerkingen ondergaan. het glas moet gehard
cReatief
met glas
Paul Roman is Product & Specifi cation Manager
Benelux binnen Saint-Gobain Building Glass.
ReLIëfgLAs
44-45-46-47-48-49-50_materiaalmeester.indd 45 27-09-21 10:53