48
MATeRIAALMeesTeR
glad en dus patroonloos blijven. de architect heeft een patroon
ontworpen met golven en vissen, om te symboliseren tot waar
de zee stijgt als er niets aan de opwarming van de aarde wordt
gedaan.
de kapel van franquenée in eghezée (b) kreeg in 2017 een
nieuwe bestemming als concertzaal. de innovatieve beglazin-
gen voor de zes raamopeningen van het dwarsschip beant-
woorden aan de gewenste historische uitstraling en aan actuele
energetische normen. op basis van een schets van christelle
defaut, van architectenbureau Rummel-defaut die de kapel
restaureerde en herinrichtte, is de binnenbeglazing van elk raam
door een gekleurde band opgedeeld in drie zones met een ver-
schillende textuur. het reliëfglas geeft een hedendaagse toets
aan de middeleeuwse architectuur van dit gebouw, terwijl de
uitvoering als dubbel glas voor de isolatie zorgt die past bij de
nieuwe functie.
an arboreous IMprInt
een recente toepassing van crea-lite is het werk ‘an arbore-
ous imprint’ in een villa in de utrechtse heuvelrug. op diverse
plekken zijn de kozijnen voorzien van unieke glaspanelen. in
totaal is er in de villa 23 m2 helder reliëfglas toegepast, ver-
deeld over 32 ramen. kunstenaar ingeborg meulendijks heeft
het ontwerp voor het glas gemaakt. “oorspronkelijk wilden de
opdrachtgevers dat ik glas-in-loodramen zou ontwerpen, in de
trant van frank lloyd wright. maar glas-in-lood is dun, dus had-
den we aan beide zijden ervan vlakglas moeten aanbrengen.
de textuur van het glas zou dan nauwelijks zichtbaar zijn. ik heb
De mallen voor
glaspanelen in een
villa in de Utrechtse
Heuvelrug zijn met
de hand gemaakt
en ontworpen door
Ingeborg Meulen-
dijks.
De mal wordt op een
laag aluminiumoxide
geplaatst en secuur
aangedrukt zodat
er een reliëf-afdruk
ontstaat. Op het
aluminiumoxide met
het reliëf erin wordt
heel voorzichtig een
vlakke glasplaat
gelegd, die door de
verhitting tot 800°C
verweekt en de vorm
van de afdruk aan-
neemt.
44-45-46-47-48-49-50_materiaalmeester.indd 48 27-09-21 10:53