70
falt, een ander materiaal dat in overweging is genomen, beslist
niet. Daar komt bij dat de waterdoorlatende kwaliteit ook goed
uitpakt voor de acht bomen die bij het monument geplant zijn.
De juiste bomen uitzoeken, was een lastige opgave, zegt Thumann.
“Er stonden bomen op de plek van het monument. Die moesten
we weghalen en er nieuwe exemplaren voor terugplanten. We
wilden beslist geen standaardboom die je op elke straathoek te-
genkomt, maar iets bijzonders. De bomen moesten zo transparant
mogelijk zijn, niet te hoog worden en ze mochten geen vruchten
verliezen in het najaar of voedsel- of nestgelegenheid bieden aan
vogels. “Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de Hertengeweiboom.
In de winter heeft die boom een prachtig silhouet en elke boom
heeft een eigen karakter. Ze dragen een heel fijn blad dat geen
zware schaduw werpt, maar het licht mooi filtert.”
heRinneRen en Reflectie
Johan van Lierop is de projectarchitect en spreekt namens
Studio Libeskind. Op de vraag waarom het monument eruitziet
zoals het eruitziet en wat de architect er precies mee wilde uit-
drukken, zegt hij dat de hoofdgedachte ‘Het Herinneren’ is. “Die
gedachte is uitgedrukt in vier karakters van spiegelend roest-
vast staal, die de Hebreeuwse letters רכזל vormen. De karakters
laten zich vertalen in de woorden ‘In memoriam’ of ‘In herinne-
ring aan’. Ze lenen zich bij uitstek tot abstractie, waardoor we ze
konden gebruiken als drager voor de namenwanden.”
Hij legt uit dat het bij het monument primair gaat om het her-
inneren. Daarnaast moest het een plek worden voor reflectie
en introspectie. “Het moest daarom vooral ook een aangename
serene ruimte worden om te verblijven. Tegelijkertijd heb je te
maken met al die namen. We wilden beslist geen register met
kleine lettertjes op een plakkaat. We wilden juist de maat laten
voelen van wat het inhoudt: 102.000 Joden en 220 Sinti en
Roma uit Nederland die tijdens de Holocaust zijn omgekomen
en geen eigen graf hebben.”
De baksteen is daarbij bij uitstek een materiaal van Amsterdam
en van Nederland, waar mensen een gevoel bij hebben. “Door
Om de boodschap
van het herinneren
te dragen koos Stu-
dio Libeskind ervoor
de vlakken uit te
voeren in spiegelend
roestvast staal. De
hemel en de bomen
spiegelen zich erin
en door de vorm
van het monument
ontstaat een soort
fragmentatie van de
stad met verschil-
lende invalshoeken
en wisselend licht.
‘De karakters lenen zich bij uitstek tot abstractie, waarDoor we ze
konDen gebruiken als Drager voor De namenwanDen’
66-67-68-69-70-71-72-73_namenmonument.indd 70 27-09-21 11:02