Pagina 17 van: Bouwwereld #06/2022

17
PROJECT NIEUWBOUW
PROJECTGEGEVENS
Locatie: Amsterdam Rhijnspoorplein 2, Amstel-
campus Hogeschool van Amsterdam
Opdrachtgever: Hogeschool van Amsterdam
Ontwerp: Marc Koehler Architects, Powerhouse
Company, de Architekten Cie.
Interieurontwerp: Ex Interiors en Studio Groen +
Schild
Advies constructies: ABT, BREED Integrated Design
Adviseur installaties: Royal HaskoningDHV
Adviseur bouwfysica: LBP|SIGHT
Bouwer: Visser & Smit Bouw
Staalconstructie atriumdak: De Kok Staalbouw
Installaties: Unica
Jaar opdracht: 2012
Bouwperiode: 2019 – 2022
Bruto vloeroppervlakte: 25.000 m²
Fotobijschrift kleur
Bart Nagelkerke,
werkvoorbereider bij
Visser & Smit Bouw.
Andrew Page, BIM-
specialist bij de
Architekten Cie.
Pi de Bruijn, archi-
tect en partner van
de Architekten Cie.
Norbert Hagendoorn,
manager projecten
bij Unica.
Marc Koehler,
architect en
oprichter van Marc
Koehler Architects.
STREAMER
gezet, zodat ze alleen maar boven het verlaagde plafond aan
elkaar gekoppeld moesten worden”, legt Norbert Hagendoorn
van Unica uit. “Dat minimaliseerde het aantal hijsbewegingen
van de kraan en dus de tijd dat de kraan bezet was. Daarnaast
waren daardoor minder mensen op de bouwplaats zelf nodig
en beperkte het de faalkosten.” Het prefab aanleveren van de
installaties was mogelijk dankzij het BIM-model. “Wat ons be-
treft is BIM de toekomst. Sparingsopgaven, clashcontroles, het
uittrekken van prefab – al deze info haalden we uit het single
source-model”, aldus Hagendoorn.
STAALCONSTRUCTIE ATRIUM
Het glazen dak van het atrium wordt gedragen door stalen span-
ten die aan de ene zijde op de nieuwbouw zijn opgelegd en aan
de andere zijde op de gevel van het Theo Thijssenhuis. De ver-
ticale openingen tussen de nieuwbouw en bestaande bouw zijn
afgesloten met een drietal aluminium vliesgevels van 28 meter
hoog. Achter de vliesgevels vangen twee zes verdiepingen hoge
stalen boogspanten per pui de horizontale windbelasting op.
De plattegrond van het atrium loopt van west naar oost taps toe
en is het breedst aan de oostzijde. De vakwerkligger van het
atriumdak had aan de oostzijde logischerwijs de grootste over-
spanning. Met een totale lengte van 31 meter en gewicht van
8,5 ton was het inhijsen van die ligger voor Visser & Smit Bouw
een ingewikkelde klus. “Het spant kon alleen in een stuk wor-
den aangeleverd. Om verkeersdrukte te vermijden werd dat in
de nacht gedaan”, aldus Nagelkerke. Met twee kranen tegelijk
is het spant opgepakt en naar zijn plek gemanoeuvreerd. Een
precisieoperatie die bijna van minuut tot minuut gepland moest
worden. “Dat moment was spannend, want vanwege de strakke
planning konden we ons geen fouten veroorloven. Beide kranen
waren voor die actie ook meteen bezet, waardoor andere hijs-
werkzaamheden niet konden plaatsvinden.”
Bij de aansluiting van het atriumdak en de spanten op het be-
staande gebouw moest rekening worden gehouden met de
werking van het staal. De spanten kunnen namelijk door tem-
peratuurverschillen behoorlijk uitzetten en krimpen, in theorie
wel zo’n 30 mm. Om die beweging op te kunnen vangen moes-
ten de spanten glijdend worden opgelegd. Tegelijkertijd moest
de dakrandaansluiting ondanks de beweging waterdicht blijven.
Dit is opgelost door de aansluiting van het bestaande op het
nieuwe dak met een extra lengte dakbedekking af te plakken
op het bestaande dak. De ‘rimpel’ in de dakbedekking is zo ge-
maakt dat deze de horizontale beweging kan opvangen. n
10-11-12-13-14-15-16-17_jakoba.indd 17 29-09-2022 15:44