57
MUSEUM
Zo koos Civic voor een grootformaat baksteen met brede voe-
gen in een diagonaal verspringend metselverband, wat subtiel
verwijst naar de kapvormen van het Raadhuis. De vensterkaders
zijn uitgevoerd in eikenhout, wat weer refereert aan de robuuste
deuren van het Raadhuis.
VERBINDENDE TUINZAAL
Van binnen zijn de gebouwen gekoppeld met een glazen ge-
vel van de nieuwe tuinzaal. Nog een visuele referentie aan het
Raadhuis zijn de grote ronde gaten die in de gevel van het
kantoorgebouw zijn gezaagd en aansluiten bij de ronde bogen
van de arcade aan het plein. Dat was een van de grootste con-
structieve hoofdbrekens. “De muur moet dragend blijven.” Maar
ook: “Welke zaag gebruik je daarvoor?” Tot slot moet rekening
worden gehouden met de architectuur van Kropholler, die deze
ingreep vast en zeker te frivool had gevonden, schat Kwekke-
boom in. “De ronde vensters zijn bovendien volledig rond ge-
metseld, dat had Kropholler niks gevonden.”
Vanaf het Raadhuisplein gezien is de bakstenen kopgevel van
de tuinzaal precies hoog genoeg om het nieuwe museum goed
zichtbaar te maken. Tegelijkertijd is het laag genoeg om niet
alle aandacht op zich te vestigen. De ronde golven in het pla-
fond van de tuinzaal verwijzen naar de diverse arcades op het
Raadhuisplein. Van der Heijden: “Zo refereren we op een ei-
gentijdse manier aan het verleden. Deze keuzes zijn gemaakt in
nauw overleg met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.” Al
hanteerde Civic dit architectonische uitgangspunt ook al bij de
LocHal in Tilburg. “Wij zijn inmiddels gespecialiseerd in trans-
formaties maar Civic is nadrukkelijk géén historiserend bureau.”
De vensterkaders in
de arcade zijn uitge-
voerd in eikenhout.
De multifunctio-
nele balie in het
entreegebied is
opgebouwd uit kalk-
hennep.
54-55-56-57-58-59_mijneerste.indd 57 29-09-2022 14:13