58
MIJN EERSTE
BENAUWD KANTOOR WORDT PRIKKELENDE OMGEVING
Minstens een even grote puzzel als de symbiose van verschil-
lende bouwstijlen was de transformatie van een benauwd
kantoorpand met lage plafonds, smalle gangen en dwingend
grid van betonnen kolommen tot een “eigentijds museum”
dat toegankelijk is en toch visueel prikkelt. “Er is zesduizend
vierkante meter schrootjes uitgehaald.”
De getoonde schoenencollectie is groot en divers, net als de
beoogde bezoekers – van internationale mode-experts tot ge-
zinnen uit de buurt. “Deze doelgroepen hebben verschillende
verwachtingen en spanningsbogen. Daarom is een uitgekiende
routing door het gebouw uitgedacht, zodat iedere bezoeker zijn
of haar eigen weg en tempo kan bepalen. Je kunt het museum
op klassieke wijze bezoeken en de volledige mooi uitgedachte
route volgen. Tegelijkertijd is het door slim geplaatste trappen
en shortcuts mogelijk alleen de highlights te zien of juist één
tentoonstelling heel precies te bestuderen.”
Bezoekers worden visueel geprikkeld door de grote ronde ga-
ten in de voormalige buitengevel van het kantoorpand, dat nu
de afscheiding is van de museumzalen van de overdekte tuin-
zaal. “Door deze opvallende ingreep kijk je nu vanaf de begane
grond in de bovengelegen tentoonstellingszalen. Maar je kunt
ook vanuit de zalen naar buiten kijken naar één van de tuinen of
de historische gebouwen”, zegt Van der Heijden.
De toon in de museumzalen wordt gezet door vertrouwde ma-
terialen zoals bakstenen, staal, beton en hout, en niet door mi-
nimalistische witte ruimtes. “Ook in de museumzalen ervaar je
de historie van het gebouw, zonder dat dit opdringerig wordt.”
De verbinding tussen de filmzaal en de permanente tentoon-
stelling is de bibliotheek met een 28 meter lange boekenkast.
“In de sokkel van deze kast is een deel van de installaties weg-
gewerkt.”
ARCHITECTUUR EN INTERIEUR
De algemene functies van het museum, zoals het werkcafé
met de open werklabs, zijn direct zichtbaar vanaf het plein en
zijn tevens publiek toegankelijk, ook voor mensen die niet voor
de tentoonstellingen komen. Door de begane grond van het
nieuwe complex loopt een binnenbestrating met een klinker-
patroon dat doet denken aan een overdekt stadspleintje. “De
De golven in het pla-
fond van de tuinzaal
en de ronde gaten in
de voormalige kan-
toorgevel verwijzen
naar de arcades.
DE RONDE GATEN IN DE OUDE KANTOOR
GEVEL ZIJN AFGEWERKT MET EEN ROLLAAG.
DAT HAD KROPHOLLER NIKS GEVONDEN.
54-55-56-57-58-59_mijneerste.indd 58 29-09-2022 14:13