MATeRIAALMeesTeR
64
wanneer het zonlicht op het werk echo valt kan je op sommige
plekken ‘onderwater’ kijken.
“De laatste jaren is er steeds meer discussie over zeehelden uit
de 17e eeuw. ze worden geëerd met standbeelden en praalgra-
ven maar de slavernij wordt niet getoond. ik laat in echo juist wel
die verschillende kanten van de gouden eeuw zien. admiraal
maarten tromp ligt niet langer te pronken op zijn praalgraf in de
oude kerk, maar hij ligt op straat naast een aantal skeletten die
zowel de armoede als de slavernij verbeelden. op deze manier
zijn ze even belangrijk binnen het kunstwerk.”
koster wil met haar kunst en de verhalen die ermee worden
gedeeld – ook via een qr-code bij het kunstwerk – zoveel
mogelijk mensen bereiken en raken. “in een tijd waarin tegen-
stellingen lijken toe te nemen is de verbindende kracht van de
gedeelde geschiedenis belangrijk. Door soms bijna vergeten
verhalen van de gezamenlijke achtergrond naar boven te halen
bereik je een meer divers publiek. er ontstaat verbinding met de
leefomgeving en de geschiedenis.”
niEuw-AmstErDAm
in de stad, waar het standbeeld van de beroemdste inwoner en
zeeheld jan pieterszoon coen op zijn voetstuk wankelt, past
koster dit principe van verweving van verhalen uit de geschie-
denis ook toe in beton. in new york was ze eerder al eens op
zoek gegaan naar wat er in de stad, die ooit begon als nieuw-
amsterdam, nog terug te vinden is van de eerste bewoners uit
Kunstwerk Echo
in Delft. De schijf
bestaat uit afgietsels
van kenmerkende
Delftse Gouden
Eeuw-aspecten zo-
als van het graf van
Maarten Tromp.
Het kunstwerk is in
maart 2020 geplaatst
naast de Oude Kerk,
op de hoek van de
Voorstraat en de
Oude Kerkstraat in
Delft.
Nynke Koster maakt
in de Oude Kerk een
mal van een graf met
behulp van speciaal
ontwikkeld rubber.
62-63-64-65-66_materiaalmeester.indd 64 01-11-21 08:52