Pagina 34 van: Bouwwereld #08/2021

34
projectgegevenS
Locatie: Wijnhaven, Rotterdam
Ontwikkelaar: VOF WH65 & Wilma Wonen
Architect: Barcode Architects
Aannemer: SBB Ontwikkelen & Bouwen
Constructeur: Pieters Bouwtechniek
Installaties, bouwfysica, brandveiligheid en akoes-
tiek: ABT
Bouwperiode: 2019 – 2022 (verwacht)
ne wanden en lastige aansluitingen. Tegelijkertijd moest de kern
van het gebouw rechthoekig zijn vanwege de liftschachten en
het trappenhuis. Het gevolg was een lastige puzzel. “je maakt
zoveel mogelijk rechthoeken in een driehoekige plattegrond.
Dat betekent dat je veel kleine driehoekjes overhoudt. Die kun
je bijvoorbeeld gebruiken als schachten, maar dan moeten
ze wel op de goede plek in de plattegrond zitten. Er moeten
schachten bij de woning komen, maar ook bij de kern voor de
installaties die te maken hebben met vluchten en brandveilig-
heid, bijvoorbeeld de overdrukinstallatie.”
Baan benadrukt dat het belangrijk is hierover van tevoren goed
na te denken. “Vergeet je een schacht ergens of heeft deze niet
de goede dimensies, dan kan een aangepaste plattegrond ervoor
zorgen dat het plan in een keer niet meer financieel haalbaar is.”
bijzondere brandScheiding
Een ander bijzonder aspect aan het brandveiligheidsconcept
van CasaNova is de bouwkundige verbinding met het naastge-
legen woongebouw The Muse via de gezamenlijke plint. Deze
plint heeft op verdieping 2, 3 en 4 een gedeelde parkeergarage.
Die ontwerpkeuze werd gemaakt uit financiële overweging en
was mogelijk omdat beide gebouwen dezelfde ontwikkelaar
hebben. The Muse is echter voor de regelgeving laagbouw, om-
dat het net 70 meter hoog is. Dat betekent dat het voldoet aan
de eisen van het Bouwbesluit. Hierdoor ontstaat een interes-
sante botsing tussen de standaardeisen voor de laagbouw en
de zwaardere eisen voor de hoogbouw. Om de hoogbouw te
beschermen moesten er maatregelen worden getroffen in de
gezamenlijke parkeergarage, met name op het punt waar de
twee ruimten elkaar raken. “Dat kun je doen door de constructie
de Crux
Aris Baan, adviseur
brandveiligheid bij
ABT.
van het hoogbouwdeel te versterken of te ontkoppelen, zodat
deze minder snel bezwijkt bij brand, maar in dit geval hebben we
ervoor gekozen het deel van de parkeergarage dat bestemd is
voor de hoogbouw te sprinkleren”, legt Baan uit. De parkeerga-
rage van The Muse heeft dat sprinklersysteem niet nodig, om-
dat die ruimte al gecompartimenteerd is volgens Bouwbesluit.
Het sprinklersysteem van de hoogbouw is wel een stukje door-
getrokken naar The Muse zelf. Daar lagen al brandtechnische
scheidingen en door de sprinklers tot aan een van die schei-
dingen door te trekken, waren er op de scheiding van hoog- en
laagbouw geen extra maatregelen nodig. Dezelfde oplossing
wordt ook toegepast op de twee aangrenzende commerciële
ruimten op de ondergelegen verdieping, die samen worden ge-
voegd voor een supermarkt. “Een dergelijke ontwerpkeuze kan
alleen omdat beide gebouwen dezelfde ontwikkelaar hebben.
Het is een maatwerkoplossing die niet in de hoogbouwrichtlijn
staat, maar een beslissing die je maakt in goed overleg met ge-
meente en brandweer”, besluit Baan. n
De vier verdiepingen
van de woontoren
direct boven de
gebouwplint lopen
taps toe.
30-31-32-33-34_cruxcasanova.indd 34 02-12-21 13:24