Pagina 46 van: Bouwwereld #08/2021

46
Nederland in haar eigen kantoor in enschede heeft geïnstal-
leerd. jaap van pelt: “we zijn veel bezig met duurzaamheid en
producten met toegevoegde waarde op dit gebied promoten we
enorm. we zien grote marktpotentie in DeNoize. Naast de pro-
blematiek rondom vliegvelden, zien wij ook veel geluidshinder in
leefgebieden langs snelwegen en in steden. Dit kun je momen-
teel alleen verminderen via het dikker maken van het glas met
meer pvb’s. De techniek van DeNoize zorgt juist voor demate-
rialisatie. met dezelfde dikte een betere performance bereiken.”
pilot Schiphol
inmiddels werken jindal en Schevin met zeven medewerkers,
vier in Delft en drie in de regio marseille. DeNoize verwacht zijn
oplossing eind 2022 marktrijp te hebben. Naast Schiphol en
pilkington is er een nauwe samenwerking met velux, dat testen
doet in Denemarken. ook in Nederland is er deze maand een
belangrijke test, een pilot waarvoor in zwanenburg een ideale
ruimte is gevonden. “Samen met Schiphol”, maakt jindal duide-
lijk, “hebben we onderzocht hoe en waar qua geluid de grootste
frustraties zijn. vroeg in de morgen en laat in de avond ervaren
mensen de grootste problemen. Dan zijn ze over het algemeen
binnen en zal onze oplossing het verschil maken. De ruimte waar
we testen heeft maar één raam, een belangrijke voorwaarde om
zo nauwkeurig mogelijk te kunnen meten en zodat je echt kunt
zeggen: dit is de oplossing. we nemen proeven met gewoon
glas, akoestische beglazing en met onze oplossing.”
pilkington assembleert de techniek van DeNoize in een hr++
pilkington insulight therm met pilkington optitherm S3 (ca.
800 x 1200 mm). “we kijken nog niet naar de look and feel
van het product, het gaat nu echt nog om de test. een realtime
pilot, waarbij we het geluid oppakken en reduceren. we kunnen
heel snel conclusies trekken, in een kwartier, maar we smeren
de test uit over twee tot drie weken. juist ook om op zeker te
gaan en meerdere soorten glas te kunnen vergelijken.” jindal is
overtuigd van het resultaat en neemt ons mee naar het DeNoize
experience center. in deze kleine box in YeS!Delft toont hij de
werking van de technologie. “als het raam open is hoor je het
geluid van buiten, bijvoorbeeld het lawaai van een vliegtuig. Doe
je het raam dicht, dan wordt dit al minder uiteraard. Dan komt
ons systeem om de hoek kijken.” Naast een raam is een klein
touchscreen en jindal activeert de module die aan de bovenzij-
de van het glas is ingebouwd in de spouw. zwarte folie, zo’n tien
centimeter hoog over de breedte van de ruit, houdt de module
aan de binnenzijde uit het zicht. “als je hem aanzet verdwijnt het
geluid van het vliegtuig, maar als je hier klikt dan kun je andere
geluiden van buiten juist toelaten, bijvoorbeeld regen. het ene
geluid volledig weg, het andere juist toelaten. tenminste, als je
dat wilt.”
actiVE noiSE rEDUction
De techniek van DeNoize is vergelijkbaar met die van ‘active
noise reduction’ koptelefoons die reizigers in vliegtuigen veel
toepassen. De koptelefoon reduceert de geluidstrilling door
middel van een contratrilling tot nul. geluidwerend glas doet in
principe hetzelfde, alleen dan niet met een tegentrilling maar
door een trilling te dempen. jindal: “DeNoize werkt realtime.
trilling en tegentrilling cancellen elkaar, zodat er geen geluid
meer binnenkomt. we hebben een oplossing voor alle soorten
geluid, een mix van frequenties dus. Standaardproducten, zoals
de meest gangbare soorten geluidwerend glas, werken goed
voor midden- en hoge frequenties; voor lage frequenties is meer
Jaap van Pelt (l) en
Aman Jindal bij een
Velux-raam met
DeNoize module.
‘LangS vLiegveLden en SneLwegen bLijven de Lage baSgeLuiden
binnenkomen en juiSt daar hebben we een opLoSSing voor’
44-45-46-47-48_denoize.indd 46 02-12-21 13:24