13
PROJECT NIEUWBOUW
Köther zegt dat hoopvol vooral gaat over het programma. “Dat
is best bijzonder. Momenteel woedt er een heftige maatschap-
pelijke discussie over vluchtelingen en het tekort aan woningen
voor starters, studenten en jongeren. Als Lieven de Key er dan
voor kiest om op deze bijzondere plek een woon- en verblijfs-
gebied voor deze doelgroepen te maken, dan is dat hoopvol al-
leen al omdat het gebeurt. Er gaat wat mij betreft een prachtig
signaal vanuit richting de samenleving.”
EEN MISVERSTAND
Daar komt bij dat het niet ‘zomaar’ een project is. KENK ont-
wierp een gebouw dat qua stijl en materiaalgebruik welhaast
vanzelfsprekend aansluit bij het ernaast gelegen gebouw van
de gevierde Amsterdamse Schoolarchitect Michel de Klerk.
“Een dergelijk ontwerp realiseren zou vandaag de dag niet meer
kunnen, is over het algemeen de gedachte. Te duur, te gecom-
pliceerd en er zijn geen metselaars te vinden die een dergelijke
gevel kunnen maken. Dat is dus een misverstand. Wij zijn in
staat gebleken om met moderne middelen, de huidige stand van
techniek en binnen de beschikbare budgetten toch iets moois
te maken in de sociale huur dat aansluit bij de Amsterdamse
School zonder dat het die bouwstijl naar de kroon wil steken.”
Op de vraag hoeveel lef je als bureau nodig hebt om een ge-
bouw te ontwerpen dat aansluit op het ernaast gelegen monu-
mentale Gele Blok van Michel de Klerk, zegt Köther: “De Klerk
is een van mijn helden, misschien wel een held van de meeste
architecten. Je kunt hem gerust de Mozart van de architectuur
noemen. Als ik het goed heb, is hij als tekenaar bij Pierre Cuy-
pers begonnen – hij was niet opgeleid als architect en is, net als
Mozart, niet oud geworden. Als je dan ziet wat hij in die korte tijd
gemaakt heeft (1884-1923, red.), dan was hij een uniek per-
soon. Misschien is De Klerk wel het grootste talent op gebied
van architectuur dat Nederland heeft voortgebracht. Hij past in
elk geval in het rijtje Cuypers, Berlage en Dudok. Het schept
dus verplichtingen als je pal naast een gebouw van een van je
helden zelf een gebouw mag neerzetten.”
SPECIFIEKE KENMERKEN
Om tot een goed ontwerp te komen, ging Köther op zoek naar
de specifieke kenmerken van de Amsterdamse School, die
naast het verbijzonderen van hoeken en toepassen van ronde
10-11-12-13-14-15-16-17_spaarndammerkenk.indd 13 08-12-2022 16:52