14
STARTBLOK WORMERVEERSTRAAT
‘LETTERLIJK ELKE BAKSTEEN HEB IK
UITGETEKEND IN ARCHICAD OM TE KIJKEN
OF WE GOED UITKWAMEN’
vormen ook gaat over repetitie, hiërarchie en het benadrukken
van de plint en de kroon van het gebouw. “De ronde vormen van
de Amsterdamse School zitten niet zozeer in ons werk, maar de
klassieke thematiek, de hiërarchie en repetitie vind je wel terug
in onze ontwerpen. Daar zie je een soort overlap. Daarnaast kre-
gen we op een gegeven moment het idee dat je het gebouw
van De Klerk kon zien als een soort locomotief op de kop van
de straat en een locomotief heeft wagons achter zich met een
andere ordening. Ze zijn als het ware secundair aan de locomo-
tief. Dat idee heeft ons geholpen een antwoord te geven op de
vraag wat we moesten ontwerpen.”
Hij legt uit dat het programma van Startblok identiek is. Het zijn
allemaal dezelfde, repeterende kamertjes aan de gevel. “Daar
komt bij dat de Spaarndammerbuurt een negentiende-eeuwse
wijk is. Die heeft vaak een verticale ordening, maar de Am-
sterdamse School is meer horizontaal geordend met kleinere
ramen. We hebben dat gegeven verwerkt in ons ontwerp door
toepassing van vierkante ramen in de stijl van de Amsterdam-
se School. Dat resulteerde in een relatief eenvoudige gevel in
combinatie met de sculpturale vorm van De Klerk. Dat zie je
weer terug in de verticale gevelelementen. De bovenste twee
verdiepingen gaven we een dubbel ritme van gemetselde rib-
Het metselwerk in
de plint springt in
het oog. De stenen
zijn in verticaal
verband gemetseld
in een chique, don-
kerpaarse gesinter-
de steen die prachtig
aansluit op het
verticale metselwerk
van het naastgele-
gen meesterwerk
van Amsterdamse
Schoolarchitect
Michel de Klerk.
10-11-12-13-14-15-16-17_spaarndammerkenk.indd 14 08-12-2022 16:52