45
toen nog geen directeur was, maar hoofd van een afdeling. Nog
tijdens de studie ben ik in Weert, de plaats waar ik ben opge-
groeid, een bedrijfje gestart samen met een medestudent en
Weertenaar Hugo Timmermans. Toen dat begon te groeien ben
ik via Eindhoven, waar ik al wat bekendheid kreeg, naar Amster-
dam gelokt door mijn designvrienden. In Amsterdam moest ik
wezen voor het grote werk, ze zouden mij wel helpen. Maar ik zat
daar te kniezen en vertrok een jaar later naar Antwerpen, waar
ik zo’n 20 jaar woonde en werkte.” In 1998 startte hij Studio Job
en werkte jarenlang samen met grafisch ontwerper Nynke Ty-
nagel, tot 2020. “Vreemd genoeg waren er in Antwerpen geen
goede gemotiveerde vaklui te vinden, die moesten op en neer
pendelen vanuit Nederland. Daarom hebben we de studio eerst
verhuisd naar Breda en sinds enkele jaren naar Tilburg. Ik woon
in Oud-Turnhout en reis nu drie keer per week naar de studio,
de rest werk ik thuis. Dat is beter dan dat alle medewerkers en
stagiairs zoveel moeten pendelen.”
EDEL HANDWERK
Terug naar de Kunstkerk in Dordrecht. Smeets: “Ontwikkelaar
Dudok en de architect, Andries Lugten, vroegen me om een
kunstwerk te maken voor de herontwikkeling van een 19e
eeuwse kerk in Dordrecht. Ik stelde voor om de achterkant
van het gebouw te gebruiken. Die ongebruikte ruimte kon een
Designer Job Smeets
bij de onthulling
van The Embrace.
De Kunstkerk is
voorzien van een
frame in staal en
brons dat gedeelte-
lijk is ingevuld met
gebrandschilderd
glas. Het is met de
hand vervaardigd
door Studio Job.
44-45-46-47-48-49_materiaalmeester.indd 45 09-12-2022 16:07