48
MATERIAALMEESTER
In Weert is dit jaar
het zeven meter
hoge bronzen beeld
‘On the shoulders of
Giants’ onthuld. Een
van de vier dragers,
de fabrieksarbeider,
lijkt heel veel op Job
Smeets.
Onderste foto: Aan
de Amsterdamse PC
Hooftstraat reali-
seerde Studio Job in
2020 een opvallende
gevel met bakstenen
en rozen in brons.
duiveltje is geïnspireerd door mijn oudste zoon Elvis. In 2020
werd ik vader op mijn 50e. Dat heeft mijn leven totaal veran-
derd. Het draait niet meer om mij alleen, ik ben nu veel minder
narcistisch.”
Behalve de eigentijdse kleding vallen ook moderne gebouwen
en voorwerpen op. “De voorstellingen op oude kerkramen zijn
ten tijde van de productie in een eigentijds landschap geplaatst
met eigentijdse architectuur en kleding. Dat doe ik hier ook.”
10.000 KILO
Het kunstwerk is in vele onderdelen naar Dordrecht gebracht
en daar als een puzzel in elkaar gezet, als laatste de ramen.
Een bronzen kip van twee meter hoog bekroont het kunstwerk.
Smeets: “Dat is een knipoog naar de weerhanen die vaak op
kerken staan en naar de mechanische haan in Casanova”, een
film van Federico Fellini uit 1976. Met haar gewicht 300 kilo
was de montage van de kip uitdagend. De vier bronzen schild-
padden die het frame dragen staan symbool voor bescherming.
In totaal weegt het kunstwerk maar liefst 10.000 kilo. Het is
gefundeerd en met stalen afstandhouders aan de achtercon-
structie bevestigd.
Studio Job heeft duidelijk een voorliefde voor het materiaal
brons. “Brons is duurzaam en volledig recyclebaar. En je kunt
er elke vorm mee maken”, legt Smeets uit. “Je kunt het polijsten
zodat het eruitziet als goud, of juist donker en mat patineren, of
kleurrijk schilderen.”
ON THE SHOULDERS OF GIANTS
Afgelopen najaar is er ook een monumentaal bronzen beeld
van Studio Job onthuld in Weert. Op de plek van een voorma-
lig industrieel complex dat nu tot woonbuurt is herontwikkeld
staat het zeven meter hoge bronzen beeld On the shoulders of
Giants. Een originele cabine van een laad- en loskraan van de
fabriek wordt gedragen op de schouders van vier historische en
herkenbare figuren voor Weert: de arbeider (model stond Job
Smeets’ opa, die ooit werkte op de fabriek en wel heel veel op
Job zelf lijkt), prins carnaval, een Franciscanes (non) en Philips
de Montmorency, graaf van Horne. Deze bronzen beelden zijn
gepolijst en deels geschilderd.
In de plaats waar hij opgroeide heeft Smeets de laatste tijd
meer activiteiten ontplooid: hij stelde de tentoonstelling Fore-
ver Endeavour over zijn eigen werk samen, voor de heropening
van Museum W na de renovatie en uitbreiding door architect
Maurice Mentjens (zie artikel in Bouwwereld 4/2022). En twee
jaar terug kocht Smeets twee monumentale gymzalen uit 1962
ontworpen door architect Theo Boosten om deze te behouden.
44-45-46-47-48-49_materiaalmeester.indd 48 09-12-2022 16:07