cifieke eisen: de constructie moest aardbevingsbestendig zijn;
het gebouw moest een icoon van de stad worden en een uiterst
vlakke, scherp gedetailleerde gevel krijgen. Het natuursteen en
het glas in de gevel moesten strak in één vlak komen te liggen.
Al in 2008 zag ABT dat het ontwerp in een 3D omgeving uit-
gewerkt moest worden; de benodigde details waren dermate
complex dat je ze niet meer 2D kon oplossen. “We wilden een
van de schuine wanden modelleren, maar dat kon niet. Wanden
in Revit waren in die tijd nog uitsluitend recht. Uiteindelijk heb-
ben we de wanden als dak ingevoerd in Revit. Daken konden
wel schuin zijn in Revit. We werden later door Autodesk – de
eigenaar van Revit – gebeld met de opmerking: ‘How the hell
did you get this project into Revit?’ Autodesk vroeg ons toen om
hun bètaversies te testen. Uiteindelijk zijn de wanden in Revit
aangepast zodat deze ook schuin ontworpen kunnen worden.
Een collega van Ten Brincke, Martin Bijsterbosch die zo slim
was om het dak in te voeren als gevel, schreef een script waar-
mee hij integraal kon ontwerpen. “Hij redeneerde dat als je een
raam wilt hebben in het natuursteen, dat raam ook moet door-
schieten in het beton. Inclusief alle benodigde toleranties. Deze
manier van werken zorgde ervoor dat alle gevelonderdelen altijd
op elkaar pasten. Tot die tijd waren we ouderwets aan het wer-
ken: de architect stuurde een geveltekening en ik moet als con-
structeur maar raden waar de ramen ongeveer moesten komen.
69
FORUM
GRONINGEN
68-69-70-71_supergaaf.indd 69 09-12-2022 16:12