“Die kelder had een kolossaal fundament om die last te kunnen
dragen en moest plaatsmaken voor de parkeerkelder en de rest
van het gebouw. Daar kwam bij dat aan twee kanten van het
bestaande gebouw monumentale panden stonden die beslist
niet beschadigd mochten raken tijdens de sloop en de nieuw-
bouwwerkzaamheden. Bovendien had de gemeente Eindhoven
in het verleden vervelende ervaringen met bouwen in de bin-
nenstad nabij het PSV-stadion opgelopen. We moesten dus met
een plan komen waarmee we de gemeente konden overtuigen
dat sloop en nieuwbouw zonder schade en overlast voor de om-
geving mogelijk was.”
Om de bezwaren van te gemeente weg te nemen en de vroede
vaderen te overtuigen maakten de ingenieurs met de hand een
aantal schetsjes van de kelder met de fundering en de veran-
kering. “Handschetsjes spreken veel meer tot de verbeelding
bij de uitleg van complexe constructies”, weet Kerkhof. “In hun
eenvoud werken ze veel beter dan een digitaal 3D-model, is
mijn ervaring. Overigens geldt dit voor mijzelf precies zo. Ook
ik begin bij een project met schetsen om zo alle stappen in het
bouwproces in de goede volgorde in mijn hoofd te krijgen.”
Vooral de parkeerkelder van 12 meter diep die onder het nieu-
we gebouw moest komen, werd door de gemeente kritisch
bekeken, vertellen Laarhuis en Kerkhof. Zo ligt de kelder pal
aan een drukke doorgaande route en direct naast de eerder
genoemde gemeentelijk monumenten.
7
Het gebouw ligt aan een drukke
doorgaande weg in Eindhoven.
De Nieuwe Wal heeft
een parkeerkelder
van 12 meter diep en
staat pal naast mo-
numentale panden.
Om de bezwaren van te gemeente weg te
nemen, maakte Frans Kerkhof met de hand een
aantal schetsjes van de kelder met fundering
en verankering. “Die werken goed als het om
uitleggen van complexe constructies gaat”.
06-07-08-09_supergaaf.indd 7 09-12-2022 15:56