Pagina 73 van: Bouwwereld #08/2022

73
H
et grote paneel met een vloeiend geometrisch pa-
troon en een dynamisch rechthoekig grid met afwis-
selende diagonale ‘vensters’ die kunnen openen en
sluiten, lijkt op een massieve terracotta room divider.
Vooral de kleur is de visuele factor die je op het verkeerde been
zet. Want het is geen zwaar paneel van bakstenen maar van
een flexibel en licht materiaal: biopolyamide op basis van plant-
aardige olie. Het ontwerp van de interieurarchitecten Michiel
Wijnen en Roos Meeder is ontwikkeld en geproduceerd samen
met Aectual in Amsterdam.
Het opvallende paneel heet Nazka screen. De naam is ontleend
aan het Peruaanse restaurant Nazka in Amsterdam, waarvoor
in eerste instantie een paneel van 7 bij 2,5 meter is ontworpen.
Het refereert aan de ‘geogliefen’, de mysterieuze geometrische
lijnenpatronen in het woestijnzand rond Nazka in Peru. Het pa-
troon van het Nazka screen is weer een vrije interpretatie van
die precolumbiaanse patronen.
Het stoere en tegelijkertijd verfijnde paneel fungeert als schei-
dingswand tussen de keuken en het restaurant, terwijl er toch
een directe connectie en interactie is tussen beide ruimtes van-
wege de open structuren. Bovendien filtert het paneel licht en
geluid.
SAMENWERKING MET AECTUAL
Raúl Lansink, de eigenaar van het restaurant, vroeg Roos Mee-
der voor de inrichting. Zij vroeg Michiel Wijnen erbij vanwege zijn
ervaring in de hospitalitywereld en omdat het interieur voor een
Fotobijschrift kleur
Roos Meeder en Michiel Wijnen.
(Foto Karlijn van Diepen)
STREAMER
MATERIAALINNOVATOR
relatief beperkt budget in een korte tijd moest worden gereali-
seerd: binnen drie maanden.
Aanvankelijk wilden de interieurarchitecten daadwerkelijk iets
doen met terracotta, maar dat bleek al gauw te zwaar, te kost-
baar, te breekbaar en niet flexibel. Houten panelen, geglazuurde
tegels en ook textiel behoorden tot de andere voorstellen maar
ook die vielen af, het laatste omdat het een geweven stof vet
wordt en mensen het willen aanraken.
Hedwig Heinsman, medeoprichter van Aectual en DUS archi-
tecten, vond een samenwerking interessant, mede omdat Aec-
tual de 3D-producttechnologie graag wilde toepassen in de
publieke ruimte. Aectual ontwikkelde een softwaretool die de
designs van de ontwerpers vertaalt naar hun 3D-printtechno-
logie.
Voor Meeder en Wijnen was de samenwerking interessant om-
dat er veel mogelijkheden zijn. “Je kunt een licht en flexibel pa-
neel printen, van een – ook heel belangrijk – biobased, circulair
materiaal”, zeggen ze. “De software maakt het mogelijk om een
gedetailleerd patroon te printen dat aansluit bij het ritme van
de voor de bar van restaurant Nazka gebruikte handgemaakte
tegels en wijnrekken. Het materiaal is bovendien hufterproof en
je kunt maatwerk leveren, want een gradiënt van open en ge-
sloten elementen is zo transparant of intiem te maken als je zelf
wilt; je kunt dus zelf bepalen waar je licht doorlaat”, sommen ze
de vele voordelen op. “Zo ziet het paneel er vanuit verschillende
invalshoeken anders uit. Dat zorgt voor verrassing; het verandert
je perceptie van de ruimte”, weten ze.
VEEL ONTWERPERS ZIJN UITERST CREATIEF ALS HET GAAT
OVER MATERIAALINNOVATIES OF HET OP EEN NIEUWE MANIER
GEBRUIKEN VAN BESTAANDE MATERIALEN. ZO IS MYCELIUM
EEN PERFECT ISOLEREND BOUWMATERIAAL, WORDEN UIT
PFAS-VERVUILDE GROND SCHONE BAKSTENEN OF VAN
GEBAGGERD ZEESLIB KERAMISCHE GEVELPRODUCTEN GEMAAKT.
INTERIEURARCHITECTEN MICHIEL WIJNEN EN ROOS MEEDER
MAKEN 3D GEPRINTE SPACE DIVIDERS VAN EEN PLANTBASED
POLYAMIDE.
TEKST VIVEKA VAN DE VLIET
3D GEPRINT NAZKA
SCREEN
72-73-74_materiaalinnovator.indd 73 09-12-2022 16:13