8
Om die klus te kunnen klaren, bedachten de ingenieurs een bui-
tengewoon slim plan om de parkeerkelder te realiseren zonder
te heien, te trillen en zonder massa’s grondwater te verpompen,
zodat schade, scheuren en verzakkingen voorkomen zouden
worden.
“Gebruik van een sloopkogel om het bestaande pand neer te
halen was dus geen optie”, zegt Laarhuis. “Daarom hebben we
de bestaande bovenbouw met beleid uit elkaar gehaald. Dus
niet gesloopt, maar geamoveerd zoals dat heet. De bestaande
vloer van de voormalige drukkerij is mechanisch vergruisd. Deze
manier van werken veroorzaakte geen trillingen en relatief wei-
nig kabaal.”
Toen het gebouw eenmaal weg was, werd een bouwputwand
gemaakt van ruim 22 meter onder het maaiveld door de bodem
verticaal in te frezen met CSM-wanden. Ook dat lukte zonder
noemenswaardige trilling te veroorzaken. De bodem van de par-
keerkelder is gemaakt van onderwaterbeton. Daar overheen is
een vloer aangebracht van gewapend beton van 65 cm dik.
In het atrium van
ruim 17 meter
hoog zijn gesta-
pelde kantoorunits
met loopbruggen
onderling verbon-
den. In het atrium
van ruim 17 meter
hoog zijn gestapelde
kantoorunits met
loopbruggen onder-
ling verbonden.
DE NIEUWE WAL
06-07-08-09_supergaaf.indd 8 09-12-2022 15:56