9
Kerkhof vertelt dat er een speciaal riool aangelegd is om water
uit het riviertje de Dommel in de bouwput te kunnen pompen.
Dat water was nodig voor tegendruk om te voorkomen dat bo-
dem omhoog en de wanden naar binnen kwamen zetten. Tevens
werden in de wanden boven elkaar twee rijen groutankers aan-
gebracht. “Een laag groutankers was echt noodzakelijk, maar we
kozen toch voor twee lagen om de vervormingen ruimschoots
binnen de aangegeven vervormingsgrenzen te houden. Onein-
dig stijf bestaat niet, alle constructiedelen zullen iets vervormen,
maar omdat het hier om een zeer kritisch project ging, hebben
we een aantal zekerheden ingebouwd zoals het water in de
bouwput en de extra laag groutankers. Overigens fungeren de
vloeren van de parkeergarage uiteindelijk als stempel en voor-
komen ze dat de wanden van de kelder naar binnen komen. De
groutankers functioneerden dus uitsluitend tijdens de bouw.”
Een andere uitdaging was de realisatie van het enorme atrium
met een hoogte van ruim 18 meter met daarin gestapelde kan-
toorunits die met loopbruggen onderling verbonden zijn. “Deze
gedraaide ‘schoenendozen’ staan in de entreehoek van het ge-
bouw op elkaar”, zegt Kerkhof. “Ze hebben uitkragende vloeren
die echt supervlak moesten zijn. Om dat te bereiken werd na
de stort de bekisting onder de vloeren gehaald en werden de
vloeren opgevijzeld en zijn ze met schuine nastelbare schoren
vastgezet. Ook dat is een voorbeeld van bouwtechnisch vernuft
dat geen gebruiker zich zal realiseren.”
Het gebouw staat aan een kant op slechts 2 centimeter van het
ernaast gelegen monumentale pand. Het andere monumentale
pand staat aan de overkant van de straat, maar valt nog ruim-
schoots binnen het invloedgebied van de grondkeringen. Als
gezegd had de gemeente grote zorgen om die gebouwen, maar
door de gekozen werkwijze verliepen de sloop, het maken van
de bouwput en de bouw van De Nieuwe Wal zonder probleem.
“Dat is de taak van de constructeur”, verzekert Laarhuis. “Die be-
paalt hoe er gebouwd wordt en op welke wijze bouwzekerheid
in alle fases gegarandeerd kan worden. De architect ontwerpt
het gebouw en wij zorgen ervoor dat het overeind blijft staan en
er geen schade ontstaat aan de belendende percelen. In Eind-
hoven hebben we ons werk goed gedaan want het is tijdens de
bouw nergens misgegaan op het bezwijken van een niet ge-
documenteerde gietijzeren gasleiding na. Daar zijn we als con-
structeurs buitengewoon trots op en daarom is De Nieuwe Wal
voor ons een supergaaf gebouw.” n
SUPERGAAF
Boven: Voor alle
zekerheid werden
in de wanden boven
elkaar twee rijen
groutankers aange-
bracht.
Links: De Nieuwe
Wal staat pal tegen
een monumentaal
gebouw.
Onder: Philippe
Laarhuis, partner
bij Raadgevend
Ingenieursbureau
Van Nunen
06-07-08-09_supergaaf.indd 9 09-12-2022 15:56