ces is zeer wisselend. Natuurlijke droging
is ook geen oplossing, aangezien dit als
gevolg van de gegeven situatie jaren gaat
duren.
De gemaakte keuze is gebaseerd op een
afweging tussen de kosten en de te ac
cepteren risico’s en is gevallen op een
combinatie van de opties 1 en 3. Een
belangrijk gegeven hierbij is dat in de
dakconstructie zelf geen vochtgevoelige
materialen voorkomen. Zou het vocht via
aansluitingen aan de binnenzijde terecht
kunnen komen – denk daarbij vooral aan
de aansluitingen tussen plafond en wan
den – dan zijn de risico’s op schimmel
groei aanzienlijk.
Herstel
Na het geforceerd drogen van de boei
boordconstructie en de achterliggende
delen is de constructie hersteld. Aanslui
tend zijn alle aansluitingen zodanig dicht
gemaakt (met onder andere het doorzet
ten van de dampremmende laag in het
dak) dat het uitdampen via de boeiboor
den is beperkt en naar binnen toe volle
dig is geblokkeerd. Bovendien zijn de
boeidelen sterk ventilerend uitgevoerd.
Insluiting van vocht en een lange dro
gingsperiode zijn daarmee dus in deze
situatie geaccepteerd.
Tot op heden heeft dit niet tot overlast of
problemen geleid.
1 // De boeiboordconstructie na verwijdering
van de houten platen. 2 // De boeiboordcon
structie van voren gezien: achter de isolatie
bevindt zich dampremmende folie met in
snijdingen. 3 // De onbehandelde houten
delen, waar de boeidelen tegenaan zijn ge
monteerd, zijn al aan het verkleuren.
4 // Achter de dampremmende folie zit veel
vocht, zelfs daar waar kruisvormige insnijdin
gen zijn gemaakt. 5 // Een verzadigde zand
cementlaag op het aansluitende platte dak ter
plaatse van een insnijding.
4
73
Bouwschade //
Bouwwereld //
3
5
2
72-73_bouwschade.indd 73 12-01-17 14:38