Verdiepingshoogte en constructie
Projectarchitect Raymond van Sabben tipt
één van de uitdagingen aan: “Het doel
was om al die gebouwen gelijkvloers
aan elkaar te koppelen. Het oude deel
had een bruto verdiepingshoogte van
3,70 meter. Dat betekende dat we voor
de nieuwbouw een beperkte hoogte
hadden. Installatietechnisch hebben we
daarom een ringleiding gemaakt in de
verkeersruimten. In de lokalen heb je
klimaateilanden met een beperkte
hoogte. Daardoor hebben we de verdie-
pingshoogte en gevelpuien zo hoog
mogelijk kunnen maken met toch nog
netto 3,25 meter in de klaslokalen.”
Een ander belangrijk aandeel in de oplos-
sing was de toepassing van een hoofd-
draagconstructie met vlakke vloeren. Er is
gebruikgemaakt van volledig in het werk
gestorte vloeren van 350 mm dikte, zon-
der balken of versterkte kolomkoppen, in
combinatie met prefab kolommen. Daar-
door konden ruimtevretende luchtkana-
len in de gangen direct onder de vloeren
lopen. Daarnaast biedt dit de grootste
flexibiliteit naar de toekomst.
Ondanks dat de vloeren in het werk zijn
gestort, lag het bouwtempo hoog. Dat
kwam door de toepassing van een speci-
aal bekistingssysteem door Bouwbedrijf
SMT. Met deze Topmax tafelbekisting met
grote kunststof bekistingsplaten zijn bo-
vendien op eenvoudige wijze de uitkra-
gingen gerealiseerd. In de hoeken van
het gebouw staan namelijk geen kolom-
men en de vloer kraagt hier 3,60 meter
bij 3,60 meter uit. Ook de vloeren langs
het atrium kragen uit. De trappen konden
hierop afsteunen waardoor ze lijken te
zweven. Deze trappen zijn niet in prefab
beton uitgevoerd zoals eerst het plan
was, maar in een lichtere constructie van
staal met een houten bekleding.
de indelings
vrijheid is benut
om de definitieve
indeling pas een
half jaar voor
oplevering te
bepalen
De glasconstructie van het atriumdak is geheel op de grond op spanten opgebouwd en als één
onderdeel naar boven gehesen.
Op het atrium zijn geprefabriceerde glaskappen van 9 bij 9 meter met 25 regelmatige vierkanten
tussen een grid van houten spanten geplaatst.
57Bouwwereld //
54-55-56-57-58-59-60_rott.indd 57 15-01-18 10:59