de gegenereerde bewegende dynamische belasting is sterk
afhankelijk van de dynamische eigenschappen van het voertuig
(massa’s, veerstijfheden en dempingwaardes). ook de snelheid
van het voertuig en de eigenschappen van de weg(oneffenheid)
hebben grote invloed op de gegenereerde belasting. de pieken
in de dynamische belasting geven het op- en afrijden van de
oneffenheid aan en zijn vergelijkbaar met een impulsbelasting.
de resultaten van femix zijn gelijk aan de rekenresultaten uit
het verificatieproject (figuur 3).
tranSMiSSie van de trillingen
de bewegende dynamische belasting veroorzaakt trillingen in
de bodemopbouw. de bodem is gemodelleerd met perfect ho-
rizontale grondlagen. elke grondlaag heeft specifieke dynami-
sche eigenschappen, zoals stijfheid, dichtheid, dempingsgraad
en Poisson’s ratio.
een trillingsveld ten gevolge van een oppervlakte-impuls ver-
spreidt zich in de vorm van halfbollen en oppervlaktegolven.
het trillingsveld bestaat uit allemaal verschillende trillingen die
elk met een andere snelheid propageren. de grootste verplaat-
singsenergie zit nabij de oppervlakte van de grondopbouw. op
de randen van iedere grondlaag zorgt het verschil in dynamische
eigenschappen voor refractie en reflectie van een inkomende
trilling (figuur 4). daarbij komt nog eens dat in werkelijkheid de
33
1. Onderscheid in FEMIX en EDDABuSgs en 2D-representatie van de constructie.
2. Voertuig, wegoneffenheid (plaatselijke hobbel met hoogte van
circa 50 mm) en 2D dynamisch model van het verificatieproject.
3. Vergelijk resultaten FEMIX (blauw) met verificatieproject (zwart)
voor de gegenereerde dynamische belasting op het wegoppervlak. De
zwarte lijn ligt nagenoeg geheel onder de blauwe lijn.
32-33-34-35_masters.indd 33 06-02-20 15:19