Pagina 99 van: Bouwwereld #1 2020

230x270_basis.indd 1 01-10-19 13:43
Bouwwereld is vernieuwd!
Ontvang acht keer per jaar:
– Projectinformatie en de mens achter
de realisatie van de projecten.
– Inspirerende bouwtechnische en
architectonische oplossingen
– Inzicht in hoe verschillende disciplines
in de bouw samenwerken.
De wereld achter
architectuur en bouwtechniek
Wilt u meer weten over Bouwwereld en de
mogelijkheden om Bouwwereld het hele jaar
door te ontvangen?
Bouwwereld.nl/abonneren
088 –2266648
94
A
ls journalist kom ik in veel verschillende gebouwen,
die iets bijzonders in zich hebben. Niet alleen qua
architectuur, maar juist ook in bouwtechniek. Het is
fascinerend om te zien hoe dromen van ontwerpers
en opdrachtgevers werkelijkheid worden. De bouwsector staat
weliswaar als traditioneel en weinig innovatief te boek, maar ge-
lukkig zijn er regelmatig uitzonderingen die de regel bevestigen.
Neem Naturalis Biodiversity Center door Neutelings Riedijk
Architects, mijn keuze voor deze rubriek, maar ik kan een hele
groslijst aanleggen van supergave gebouwen, waaronder ook
veel herbestemmingen.”
“Bij binnenkomst ervaar je de overweldigende ruimte van de hal.
Bijzonder fraai uitgevoerd ook. Als je kijkt naar het kunstzinnig
reliëf van de witte betonnen banden, dan word ik daar helemaal
blij van. De opbouw van de hal zelf is geïnspireerd op dinobot-
ten. Om in de zalen te komen, loop je de trappenberg op. Die
doet denken aan erosie in een canyon. Met ruw natuursteen,
gekliefd voor een natuurlijk effect, rood van kleur, compleet met
fossielen, is dit een prachtige bekleding van een natuurhisto-
risch museum. Om het uitdagende ontwerp te bouwen, is een
hele slag gemaakt door de architect, het bouwbedrijf, de con-
structeur en diverse leveranciers.”
“Een echt kunststukje zijn de betonnen friezen die door de rode
aardlagen zijn verwerkt. Deze zitten zowel in de buiten- als bin-
nengevels. De kilometers lange banden van architectonisch
beton doorbreken het rode travertin. Het patroon is ontworpen
door Iris van Herpen, een internationaal bekende modeontwerp-
ster. Zij was een van de eersten die in haar ontwerpen gebruik-
maakte van 3D printen. Deze ruimtelijke bouwsels drapeert zij
als sieraden en gebruikt zij in kledingontwerpen op een unieke
wijze. Voor de friezen in Naturalis liet zij zich inspireren door zee-
anemonen. Een prachtig patroon met gedrapeerde steenkunst.
Hoe maak je zoiets? Hoe zorg je ervoor dat de golven ook echt
mooi uit de bekisting komen? Daar komt de ingenieurskunst om
de hoek kijken.”
“Door computerscripts met spelregels voor de toepassing van
beton zijn de ontwerpen vertaald naar digitale modellen. Zo is
ervoor gezorgd dat de afrondingen geschikt waren voor het ont-
kisten, dat er geen holtes in komen waar water in blijft staan
en dat de diepte van de plooien het geheel niet te kwetsbaar
maken. Met Virtual Reality is vervolgens een simulatie gemaakt,
waarmee het resultaat op werkelijke schaal zichtbaar werd. Ook
in het virtuele gebouw. Zonder een fysieke mock-up kon het
effect van talloze optimalisatieslagen eenvoudig worden beoor-
deeld. Op basis van dit model zijn de mallen gefreesd voor de
bekisting. Met een ongekend resultaat! Als het licht erop valt,
komen golven echt tot leven. Dat reliëf is zo krachtig. Zoals de
beeldhouwkunst in het begin van de vorige eeuw in veel voor-
name gebouwen de fi nishing touch gaf, zo is de betonkunst hier
een zeer waardevolle toevoeging.”
WAT MAAKT EEN GEBOUW BIJZONDER?
DE BOUWPROFESSIONAL AAN HET
WOORD OVER ZIJN OF HAAR FAVORIETE
GEBOUW OF INTERIEUR.
TEKST JOSINE CRONE FOTO RUUD DILLING
SUPERGAAF
95
‘EEN ECHT
KUNSTSTUKJE
ZIJN DE
BETONNEN
FRIEZEN DIE
DOOR DE RODE
AARDLAGEN ZIJN
VERWERKT’
NATURALIS
BIODIVERSITY
CENTER LEIDEN
‘
Ing. Josine Crone, bouw- en
architectuurjournalist en mede-
oprichter van het NRP-platform
F
O
TO
:
B
E
R
T
R
IE
T
B
E
R
G
F
O
TO
:
B
E
R
T
R
IE
T
B
E
R
G
F
O
TO
:
S
C
A
G
LI
O
LA
B
R
A
K
K
E
E
/
©
N
E
U
T
E
LI
N
G
S
R
IE
D
IJ
K
A
R
C
H
IT
E
C
TS
F
O
TO
:
S
C
A
G
LI
O
LA
B
R
A
K
K
E
E
/
©
N
E
U
T
E
LI
N
G
S
R
IE
D
IJ
K
A
R
C
H
IT
E
C
TS
94-95_supergaafjosine.indd 94-95 05-02-20 09:52