Pagina 11 van: Bouwwereld #10 2017

zijn. Daarom is tijdens het heien de scheefstand gemonitord.
Uiteindelijk viel het mee; van de 140 palen waren er maar 2 die
iets scheef stonden en waarvoor nieuwe palen zijn geheid,” licht
projectarchitect Raymond van Sabben van Paul de Ruiter Archi-
tecten toe.
Drie constructieprincipes
Omdat er drie functies – commerciële ruimte, parkeren, wonen
– op elkaar zijn gestapeld, was de onderlinge afstemming van
de constructies en installaties voor deze functies een belangrijk
aandachtspunt. “Bij hoogbouw moet je heel erg puzzelen op de
bruto netto/verhouding want de constructie neemt relatief veel
ruimte in. Verder is de snelheid van bouwen natuurlijk belangrijk.
Daarom wilde BAM een tunnelbekisting toepassen,” vertelt ar-
chitect Paul de Ruiter. Nu staan tunnelbekistingen niet bekend
om hun flexibiliteit, maar door de combinatie van verschillende
constructieprincipes is het goed gelukt om een efficiënte draag-
constructie te bouwen. “Het gevaar van tunnelgietbouw is dat je
één kant op tunnelt, waardoor de wanden in één dominante
richting staan en maar twee zijden van de toren echt transparant
kunnen worden. Wij wilden juist rondom zoveel mogelijk trans-
parantie. Daarom bestaan de kop gevels uit penanten met grote
verticale openingen ertussen. Alle hoeken zijn bovendien open
gehouden voor de grote balkons. Je hebt daardoor niet het
gevoel dat de toren aan één kant dicht is. Door de verdiepings-
hoge ramen kan je goed naar beneden kijken. Dat versterkt het
gevoel van ruimte, juist in hoogbouw.”
In de onderste vier lagen met commer ciële ruimten, fietsenstal-
ling en parkeren was geen plaats voor de tunnelwanden, dus
hier is met een bouwsysteem met kolommen, balken en beton-
nen kern gebouwd. Op de derde verdieping is de overgangs-
constructie naar de tunnelbouw gemaakt met onder andere 1 m
hoge betonnen balken. Op de top is juist weer een lichte staal-
constructie met breedplaatvloeren voor de penthouses gebruikt.
In de penthouses wil je natuurlijk zoveel mogelijk openheid en
geen tunnelwanden die de indelingsvrijheid beperken.
Lichte gevels
Nog tijdens het optrekken van de ruwbouw is gestart met het
monteren van de gevels. Met grote elementen is de gevel beuk
voor beuk in één keer dichtgezet door De Groot en Visser. De
geprefabriceerde gevelelementen zijn opgebouwd uit structu-
rele sandwichpanelen, waarin de aluminium kozijnen met begla-
zing zijn geïntegreerd. De elementen dragen naast de kozijnen
ook de gevelbekleding. Door deze hoge mate van prefabricage
was de gevelbeuk met één hijsbeweging dicht en was het casco
van de toren in 20 weken wind- en waterdicht. In totaal zijn er
ruim 500 van deze Unidek SIPS sandwichpanelen gemonteerd.
SIPS staat voor Structural Insulated Panel System. De panelen
bestaan uit een dikke isolatiekern van EPS met aan weerszijden
12 mm dikke watervaste en constructieve houtvezelplaat (P5).
Aan de buitenzijde is een waterkerende, dampopen folie aan-
gebracht. De panelen zijn van zichzelf luchtdicht en dampopen.
Bij een totale dikte van 197 mm is de Rc-waarde 5,0 m2K/W. Daar-
door zijn deze gevelvullende panelen slanker dan de meeste
alternatieven en werken ze dus ruimtebesparend. Een groot
verschil met meer traditionele houtskeletbouw panelen is dat de
isolatiekern over het gehele vlak aanwezig is, wat leidt tot een
betere en gelijkmatiger warmteweerstand. Alleen aan de buiten-
zijde zijn geïntegreerde houten verstijvers van 44 x 44 mm toe-
1 // Tijdens het optrekken van de ruwbouw is gestart met het monteren
van de SIPS-gevels. 2 // De bovengrondse parkeervoorziening heeft een
draagstructuur met kolommen. Hierop staat de overgangsconstructie
voor de tunnelgietbouw van de woontoren.
11Bouwwereld //
1
2
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 11 04-10-17 09:45