WBDBO
Maar waarom nu die vervanging? Dat heeft te maken met de
twijfels aan de brandwerendheid van de gevelpanelen. Uit
de berichtgeving valt op te maken dat die twijfels er al geruime
tijd waren, in ieder geval ruim voor de beruchte Londense
flatbrand. In een artikel van maart 2016 in Cobouw wordt tame
lijk uitgebreid ingegaan op de brandwerendheid van de gevel
bekleding van het Hilton hotel. Blijkbaar moet de WBDBO
(weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag) geheel
tot stand worden gebracht door het kunststof composiet
mate riaal waarvan de wybertjes zijn vervaardigd vanwege de
complexe vormgeving. Dat is misschien wel mogelijk maar
toch opmerkelijk.
Composiet
In de publicaties wordt vaak de term composiet genoemd zon
der nadere uitleg. Composiet bouwmateriaal is een verzamel
naam, daar valt bijvoorbeeld ook houtwolcement onder. In dit
geval wordt glasvliesversterkt polymeer bedoeld, ook wel aan
geduid als FRP (Fiberglass Reinforced Polymer), maar dat is
eveneens een containerbegrip. Aan een brandwerendheid van
minimaal 30 minuten kan alleen worden voldaan wanneer com
posiet is vervaardigd volgens het RTMlaminaatprocedé (Resin
Transfer Moulding). De vereiste hoge kwaliteit is waarschijnlijk
niet (overal) gehaald.
Totaal niet gevaarlijk
De panelen zijn gemaakt door Polux en haalden Euroklasse B
(≥ 30 minuten). Maar, de gekromde vorm van de wybertjes maak
te het moeilijk om de vereiste kwaliteit te halen. Tot overmaat
van ramp ging Polux begin 2014 failliet, terwijl het werk nog lang
niet klaar was. De curator hield daarom de productiehallen nog
een half jaar open. Dat zal de kwaliteit niet bevorderd hebben.
Het vermoeden bestaat dat Schiphol in het geheim de panelen
heeft laten testen. Het is duidelijk wat daarvan het resultaat is.
Hilton zelf hult zich in “smoke and mirrors”: wij zitten net een
minuutje onder de eis, dat is totaal niet gevaarlijk…
Bronnen
Wilschut, J.: ‘Wybervorm aan elementengevel’, Bouwwereld,
20141015.
‘Huid van composiet beschut Hilton op Schiphol’, Cobouw,
20160302.
Rengers, M. en C. Houtekamer: ’Brandgevaar dwingt Hilton
Schiphol tot nieuwe gevel’, NRC, 20170713.
Rengers, M. en C. Houtekamer: ‘Failliet, maar het Hilton moest
af’, NRC, 20170713.
Zwaga, J.: ‘Schiphol: gevel Hilton hotel niet brandgevaarlijk’,
Cobouw, 20170714.
http://www.mecanoo.nl/Projects/project/49/HiltonAmsterdam
AirportSchiphol
Sommige van de (oude) donkere gevelpanelen vertonen blaasvorming. Opmerkelijk, want het zouden toch composietpanelen zijn, dat wil zeggen van
FRP (Fiberglass Reinforced Polymer).
70 // BouwwErElD
// Gevels volGens Hendriks
69-70-71_nicohendriks.indd 70 06-10-17 11:28