bovenbouw wordt namelijk ontwikkeld door een andere bouw-
combinatie en die is minder ver in zijn uitwerking. Moeilijkheid
daarbij zijn de hoge belastingen uit de bovenbouw en de na-
drukkelijke wens voor zeer slanke kolommen in de fietsenkelder.
Uiteindelijk is het door goede en intensieve samenwerking ge-
lukt heldere uitgangspunten hiervoor te definiëren.”
Funderen op CSM-wand
Duidelijk was dat de bovenbouw deels gefundeerd moest gaan
worden op een deel van de CSM-wanden (Cutter Soil Mix) waar-
mee de bouwput van de kelder is gemaakt. “Dat is niet gebrui-
kelijk en kun je ook niet zomaar uit een norm halen. Wij moesten
dan ook aantonen dat de gerealiseerde wanden daarvoor con-
structief sterk genoeg waren. Dat hebben we gedaan door zo-
genaamde liners op te nemen in de wanden. Liners zijn buizen
over de gehele diepte van de wand die je weer uit kunt nemen
en waarvan je het ingesloten materiaal in stukken kunt beproe-
ven. Vergelijkbaar dus met boorkernen, maar dan over de ge-
hele diepte van de wand. Daaruit bleek dat de draagkracht ruim
Samen met ABT, Voorbij Funderingstechniek en Croonwolter-
&dros realiseert Mobilis momenteel een ondergrondse fietsen-
stalling voor 8500 fietsen bij Den Haag Centraal. Den Haag
stimuleert hiermee het gebruik van de fiets voor een schone
en leefbare stad. De comfortabele en innovatieve stalling moet
een gastvrij en groen visitekaartje voor de stad gaan vormen.
De stalling is gelegen onder het Koningin Julianaplein, dat ge-
deeltelijk bebouwd wordt met een L-vormig bouwvolume met
twee torens op de uiteinden. Het resterende deel wordt een
groen plein voor ontmoeting en recreatie en forensenstromen.
Het moet geschikt zijn voor zwaar verkeer zoals een brandweer-
wagen. De constructie is derhalve uitgerekend op verkeers-
klasse 60. Niettemin moet de onderliggende fietsenstalling een
prettig en open karakter krijgen, met zo min mogelijk en zo slank
mogelijke kolommen.
Dat vraagt om bijzondere oplossingen, vertelt bouwmanager
Gideon Goedhart van ABT, die door Mobilis is betrokken als
ontwerpcoördinator. “Toen we in 2016 begonnen met het uit-
werken was de grote vraag wat er bovenop zou komen. De
Het kelderdek voor de eerste fase
van de bouwkuip is zelf ook
weer gefaseerd aangebracht.
de bouw van een ondergrondse fietsenstalling bij den Haag CS
vergt technische hoogstandjes vanwege onder meer de grote
belastingen uit toekomstige hoogbouwtorens boven op de stalling
en de verkeersklasse op het bovenliggende plein.
Kelder geëngineerd
op hoge belasting
19
Methoden & technieken //tekstproductie Henk wind // FotograFie Gideon GoedHart (aBt) en Henk wind// tekenwerk Henk HeuSinkveld
Bouwwereld //
18-19-20-21-22-23_fietsenstalling.indd 19 05-10-18 11:26