Pagina 20 van: Bouwwereld #10 2018

voldoende was. De diepte van de wanden is daar ook op aan-
gepast want die moesten nu niet alleen de bouwkuip afsluiten,
maar ook op een voldoende draagkrachtige laag komen te
staan. Hiervoor is het dragende deel van de wanden op de
draagkrachtige laag van 19 meter diepte gezet, terwijl voor het
niet-dragende deel 15 meter diepte volstond.”
Tunnel onder hoogbouw
In het ontwerp moest, vooruitlopend op politieke besluitvorming
hieromtrent, ook rekening worden gehouden met een tunnel die
te zijner tijd mogelijk onder de fietsenkelder kan komen te lig-
gen, onder het deel waar een van de hoogbouwtorens wordt
gerealiseerd. “Dat betekent dat je de palen voor die toren dus
niet over het gehele oppervlak kunt verdelen, maar dat je ze
naar buiten toe moet plaatsen. De toren gaat wel tot 90 meter
hoog. Vanwege de hoge belastingen en de geringe funderings-
ruimte is gekozen voor een heel dicht palenstramien met buis-
schroefpalen met een diameter van 900 mm die tot 30 meter
diep gefundeerd zijn”, vertelt Goedhart.
Omdat de latere zakking van de palen heel exact komt in deze
situatie, zijn twee Stat Rapid tests uitgevoerd. In Nederland
wordt dit zeer zelden gedaan. Er was dan ook grote belang-
stelling vanuit de geotechnische branche. Bij deze test laat een
grote machine een zwaar gewicht via een veerconstructie op de
paal vallen, waarna de paalvervorming exact wordt gemeten.
Aan de hand daarvan kan de draagkracht worden berekend.
Deze test is uitgevoerd op twee palen nabij plekken waar eerder
al sonderingen waren uitgevoerd. De resultaten van de test
waren ruim binnen de vooraf gestelde marges.
De palen zijn aangebracht vanaf maaiveld. Na het ontgraven zijn
de palen op het niveau van de keldervloer afgesneden. Boven
het kelderdek wordt de hoogbouw gedragen door kolommen
met een diameter van 1100 mm. Een aantal van deze kolommen
dienen niet alleen druk- maar ook trekkrachten op te kunnen
nemen door de windbelasting op de toren.
Slanke kolommen
Het overige deel van de keldervloer is gefundeerd met VSP-C-
palen die eveneens vanaf maaiveld op diepte zijn aangebracht.
Deze Voton Verdringende Schroef Paal is een trillingsvrije
grondverdringende stalen buispaal die schroevend op diepte
wordt gebracht door middel van een verloren stalen casing
met aangelaste schroefpunt en groutinjectie. Om opdrijven
tegen te gaan zijn onder de vloer eveneens gewi-ankerpalen
aangebracht.
Op de vloer van het kelderdek onder het pleindeel komen slan-
ke kolommen (ø 500) in een ruim stramien van 11,6 x 7,8 meter.
De gestelde verkeersklasse 60 en de hoge veiligheidsklasse
vanwege de mogelijk grote mensenmassa op het plein, zijn er
debet aan dat deze kolommen zwaar gewapend zijn uitgevoerd
in hogesterktebeton C80-95. De kolommen staan op een relatief
dunne vloer in betonklasse C30-37. Om dit beton bij elkaar te
houden is rondom de kolomvoet ringwapening opgenomen.
Ponskransen
Nog lastiger was de pons aan de bovenzijde van de kolom, waar
het betondek 60 cm dik is, met daarop een grondpakket van
60 cm én met verkeersklasse 60. Hier moest zware pons-
wapening worden aangebracht. Dat liet zich niet uitvoeren in
wapeningsstaal. Daarom is gekozen voor ponskransen van staal-
1 // Het kelderdek is zwaar gewapend vanwege de vereiste verkeers
klasse. 2 // Nadat het eerste deel van het kelderdek gestort was, kon het
uitgraven van fase 2 beginnen. 3 // Tijdens het uitgraven van fase 2
worden de stempels aangebracht.
20 // Bouwwereld
// Methoden & technieken
1
2
3
18-19-20-21-22-23_fietsenstalling.indd 20 05-10-18 11:26