110
Z
o ongeveer rond 12-jarige leeftijd was het voor mij
zonneklaar: Ik ga hoe dan ook ‘iets’ in de bouw doen.
Het bedenken van een gebouw en dat later in werke-
lijkheid gemaakt zien worden is in basis al ‘super-gaaf’.
Dan wordt al snel duidelijk: Stoere, kloeke, stevige gebouwen die
tegen een stootje kunnen fascineren me”, zegt projectmanager en
bouwtechnoloog Robert Platje van Mei architects and planners.
“Eén daarvan is De Kunsthal in Rotterdam. Een gebouw met vele
gezichten. De Kunsthal werd eind jaren tachtig ontworpen door
Rem Koolhaas samen met projectarchitect Fuminori Hoshino van
het Rotterdamse architectenbureau OMA (Office for Metropoli-
tan Architecture). De architectuur trok direct grote internationale
aandacht en maakte Koolhaas wereldberoemd. Het gebouw lijkt
in eerste instantie vrij eenvoudig. Een grote, platte vierkante doos
met een smalle, hoge toren als verticaal accent. Maar als je beter
kijkt, is het ontwerp bijna een soort uitvinding. De Kunsthal bevat
zeven verschillende tentoonstellingshallen, steile hellingbanen en
niveauverschillen, waardoor het meer een continuïteit is dan een
verzameling van bouwlagen. Het is eenvoudig én bruut, complex
én slim, maar het ontwerp is ook grof én verfijnd. In die zin blijft het
gebouw mij intrigeren.”
“Kostbare, klassieke bouwmaterialen als travertin en houten par-
ket worden gecombineerd met goedkope, basale bouwmateria-
len als plastic golfplaat, kaal beton, stalen persroosters en ruwe
boomstammen. Op sommige vlakken lijkt het materiaal heel dun:
de dikte van het beton en travertin is niet afleesbaar, het detail is
tot ‘nul’ gereduceerd. Op andere plekken zoals de gevel aan het
WAt MAAKt EEn gEbOuW bIjzOnDER?
DE bOuWPROFESSIOnAl AAn HEt
WOORD OvER zIjn OF HAAR FAvORIEtE
gEbOuW OF IntERIEuR.
TeksT Peter de Winter FOTO’s MiriaM van der Hoek
supergaaf
‘HEt OntWERP
IS bIjnA
EEn SOORt
uItvInDIng’
De Kunsthal,
RotteRDam
‘
110-111_supergaaf.indd 110 05-11-19 15:58