27
wooncomPlex
de naastgelegen spoorbrug die vraagt om een lange en hoge
massa. aan de andere kant van het spoor ligt bovendien een in-
dustrieterrein. “Het complex zou de overgang van de compacte
stad naar de grote vrijstaande industriepanden markeren. aan
de stadskant – dicht op omliggende nieuwbouw – is gekozen
voor metselwerk met een verfijnde detaillering.”
zeven keer moest van Ommeren terug naar welstand. telkens
met nieuwe aanpassingen. “daar is het ontwerp niet per se be-
ter van geworden. Wel eenvoudiger. vooral de voorgevel wordt
minder iconisch dan wij wilden. Hij voegt zich meer naar de om-
liggende gebouwen.”
de voorgevel aan het spaarne refereert slechts aan een pak-
huis. dus iets minder Meat Packing district en iets meer Neder-
landse nieuwbouw. in het midden zit een verticale knip van glas,
de entreezones van de appartementen, die ’s avonds opvallend
oplichten. “deze knip zorgt bovendien voor een relatie met de
kleinere schaal van naastgelegen panden, net als de zijgevel die
wordt doorsneden door twee volumes met woningen.”
EEn cruyffiaansE oPlossing
Ook van omwonenden was er verzet, wat van Ommeren dwong
om het aanvankelijke plan van acht woonlagen bij te stellen voor
de achtergevel. “Met een participatietraject, inmiddels ingebur-
gerd maar toen nog een noviteit, waren 127 handtekeningen
tégen ons plan verzameld. deze bewoners keken eerst vrij over
het spaarne, nu kregen ze een groot massief gebouw voor zich.”
Een Cruyffiaanse oplossing – zoek het voordeel in het nadeel
– werd gevonden. “de gemeente Haarlem wil parkeren onder-
gronds en uit het zicht. bovendien moest de inrit van deze loei-
dure parkeerbak aan de achtergevel zitten. tegelijkertijd was de
woonkwaliteit op de eerste verdieping aan de spoorzijde laag.
door daar een parkeergarage te plaatsen, met een liftingang
voor de auto’s aan de zijkant, kon de achtergevel in hoogte zak-
ken.” de gemeente ging mee in deze list. “bijkomend voordeel
is dat we door het getrapte dak duurdere penthouses met een
groot dakterras konden realiseren.”
de belangrijkste les voor van Ommeren in dit complexe traject
is dan ook de noodzaak van heldere communicatie. “Welstand
wil geen ontwerp met opties maar één heldere keuze, waar ze
iets van kunnen vinden. Om aan de omwonenden uit te leg-
gen waarom het gebouw eruitziet zoals het eruitziet, heb ik de
vrouwe architectura gemaakt. deze tekening is geïnspireerd op
vrouwe justitia, alleen houdt zij talloze weegschaaltjes in ba-
lans, als in een mobiel van de kunstenaar alexander Calder.
dat is wat ik als architect doe, balans vinden in alle randvoor-
waarden.” n
‘Dit iS een van De laatSte percelen
in haarlem waar grootSchalige
woningbouw mogelijk iS. een
prachtige kanS, maar ook een
gevoelige locatie. hier vinDt
ieDereen ietS van’
22-23-24-25-26-27_mijneerste.indd 27 05-11-19 15:52