Pagina 46 van: Bouwwereld #10 2019

46
V
oordat ik van wal steek, wil ik benadrukken dat je
mij gerust als ‘koploper’ mag interviewen, maar dat
ik er direct bij zeg dat ik niets alleen doe. het is niet
zo dat het ene project aan mij kan worden toege-
schreven en het andere aan mijn partner en medeoprichter van
ons bureau Duzan Doepel. We doen alle projecten samen. maar
terug naar je vraag of een gebouw als de Dutch Windwheel po-
sitief kan bijdragen aan de huidige stikstofproblematiek. Wat je
nu ziet met de stikstofdiscussie, is dat het bouwvergunningen
tegenhoudt, omdat het niet alleen gaat om de milieuprestaties
van het gebouw zelf, maar ook om hoe het gebouw gebouwd
wordt. Wij als architectenbureau hebben onze visie op de Wind-
wheel niet alleen opgezet vanuit het gebruik van het gebouw en
de meerwaarde die het gebouw op zijn omgeving kan hebben
zowel sociaal/inclusief als op het gebied van het sluiten van
kringlopen, maar ook op de manier waarop we het gebouwd
willen neerzetten.”
Die is ook innovatief?
“beslist. De ‘building as a service’-component van de Windwheel
betekent voor de bouw iets heel anders. iedere partij/fabrikant
die aan een onderdeel van het gebouw werkt, is verantwoor-
delijk voor zijn eigen milieuprestatie. in onze visie bestaat de
conventionele manier van vastgoed ontwikkelen dan ook niet
meer. We gaan geen vastgoed ontwikkelen, maar met partners
met wie we een prestatiecontract sluiten een gebied ontwik-
kelen. Dat zal voor de stikstofdiscussie iets heel anders gaan
betekenen. op de eerste plaats omdat de ambitie hoog moet
zijn om een positieve bijdrage te leveren aan de co
2
-uitstoot.
Daar zal elke gebouwcomponent aan moeten bijdragen. op de
tweede plaats is het plan innovatief omdat we samenwerken
met partners die geselecteerd zijn op hun visie op hoe ze een
substantiële bijdrage gaan leveren aan het innoveren van de
bouw. uiteindelijk willen we met het gebouw een omgeving cre-
ëren die circulair is, minder co
2
uitstoot en een positieve sociale
impact heeft. omdat stikstofreductie één van de selectiecriteria
is die bepalen met welke partners we samenwerken, kan de
Dutch Windwheel dus op een positieve manier bijdragen aan de
stikstofdiscussie.”
Hoe raakte je betrokken bij het Dutch Windwheel innovatie-
programma?
“We hebben als bureau in 2014 een consortium gesticht met
bloc en meijsters vanuit het idee dat we een toeristische at-
tractie aan rotterdam willen toevoegen, die een economische
bijdrage aan de stad kan leveren. Dat is nodig omdat destijds
tachtig procent van de toeristen maar twintig minuten in de stad
bleef om daarna naar amsterdam of kinderdijk te vertrekken.
De toenmalige directeur van kinderdijk johan mellegers, vroeg
zich af of het geen fantastisch idee zou zijn als rotterdam een
attractie zou krijgen die de energievoorziening van de toekomst
laat zien. in kinderdijk kon je dan bekijken hoe het er vroeger
aan toe ging met windmolens. vanuit die gedachte ontstond het
idee een gebouw te ontwerpen dat energie kan opwekken; een
‘
Dutch Windwheel versie 1.0.
‘We vonden het
vanzelfsprekend
dat We bij de dutch
WindWheel Wilden
horen’
44-45-46-47-48-49_koploper.indd 46 05-11-19 15:54