de onderzijde een sleuf ontstaat waarin
sprinkler en ledverlichting konden wor-
den geplaatst. Deze integratie is ontwik-
keld samen met BAM Bouw en Techniek.
Zuidpassage
De Zuidpassage – parallel aan de Noord-
passage – is eveneens voorzien van een
lessenaarsdak, maar hier heeft de archi-
tect gekozen voor een heel ander ont-
werp. Daarin stond vooral een zo slank
mogelijke constructie centraal. De liggers
zijn daartoe voorzien van een onderspan-
ning middels kabels, met één drukpunt in
het midden. Ook hier is gekozen voor
een koker met een weerszijden een iets
hogere staalplaat. In de sleuf die daar-
door ontstaat zijn de sprinklerinstallatie
en de aanhechting van de spankabel
geïntegreerd. De ledverlichting bestaat
hier uit losse armaturen.
Liefst had de architect bij deze Zuidpas-
sage de glasroedes tussen de hoofdlig-
gers compleet weggelaten, maar dat was
technisch niet haalbaar met het ruitfor-
maat van circa 1,44 x 2,60 meter. Brakel
Atmos ontwikkelde als slank alternatief
een glasroede die de momentenlijn volgt:
een driehoekig profiel met in het midden
de grootste hoogte, terwijl de uiteinden
minimaal zijn. Dit profiel werd door de
architect geaccepteerd. Om de hoogte te
beperken zijn glasprofiel en lijf uit één
stuk geëxtrudeerd, zodat ze constructief
samenwerken. Ook hier zijn de voegen
tussen de ruiten aan de bovenzijde struc-
tureel gekit en zijn drukschijven toege-
past om de ruiten extra inklemming te
geven en zo de dikte te beperken.
Brakel Atmos engineerde, leverde en
monteerde ook nog het glasdak van het
Bruggebouw, dat de rijbaan van de
Catharijnesingel overspant. Dit lesse-
naarsdak lijkt op dat van de Stadskamer.
Glasroedes van
de Zuidpassage
hebben een
driehoeksvorm
die de
momenten
lijn volgt
1 // In de Zuidpassage streefde de architect naar zo slank mogelijke oplossingen. (Foto: Brakel
Atmos) 2 // De hoofdroedes zijn onderspannen; de vorm van de dwarsroedes volgt de momen-
tenlijn.
57Bouwwereld //
1
2
52-53-54-55-56-57-58_renovatiecatharijne.indd 57 02-11-17 16:31