1 // Pakhuismeesteren vóór de transformatie. 2 // Opbouw van de
torenkraan tussen de uitgegraven kolommen in de kelder. 3 // De
originele betonstructuur van kolommen met moerbalken en kinderbinten
is in het atrium zichtbaar gebleven.
beton. In totaal zijn 428 palen op deze manier aangebracht, een
serieus aantal dus. De oude houten paalfundering is gecontro
leerd en goed bevonden, en deze werkt beperkt samen met de
nieuwe fundering om het pakhuis te dragen.”
Parkeerkelder
In de kelder is nu voldoende ruimte om te parkeren, naast ruimte
voor opslag en technische installaties. In het parkeerdeel zijn de
oude, gemetselde kolommen van 1,25 m bij 1,25 m één voor één
gesloopt en zijn op de nieuwe funderingspalen ronde betonnen
kolommen gestort. Het bleek een zware klus om zorgvuldig de
kolommen per stuk te vervangen en de krachten in de nieuwe
palen te leiden door ze op spanning te brengen.
Voordat het funderingswerk kon beginnen, werd het werk onver
wacht stilgelegd omdat er mogelijk nietontplofte bommen van
de Engelse geallieerden zouden liggen, zo bleek uit een rapport
van de RAF. Dat zorgde voor een forse tegenvaller, omdat gedu
rende het onderzoek de bouw een half jaar stil lag. In de kelder
en in de directe omgeving van het gebouw zijn metingen ge
daan om te beoordelen of er nu wel of geen bommen lagen.
Uiteindelijk is het project vrijgegeven. Zulke tegenvallers kun je
tegenkomen in een oude stad, aldus Horsthuis.
Waterdichte bak
Na het funderingswerk is een nieuwe waterdichte keldervloer
van ruim 300 mm dikte gemaakt van in het werk gestort beton.
Ook alle keldermuren rondom het gebouw zijn voorzien van een
nieuwe betonnen wand van circa 250 mm dik om een water
dichte kuip te maken en om het oude metselwerk op de stroken
fundering te versterken. Daarmee is een samenwerkende con
structie gecreëerd. Horsthuis: “We hebben hiervoor het gehele
gebouw bewust digitaal ingemeten en opnieuw getekend om
zeker te weten dat we de maatvoering onder controle hadden.”
Leidingvloeren
In de bestaande bovenbouw waren naast het maken van het
atrium en diverse doorbraken ook nog constructieve ingrepen
nodig. De 217 hotelkamers zijn vooral gesitueerd op de eerste
en tweede verdieping, in een ring met een corridor rondom het
atrium. Aan de kopse zijden van het atrium zijn nieuwe trappen
en liften gemaakt. Voor de indeling van de ruimte in hotelkamers
is een patroon aangehouden dat min of meer losstaat van het
stramien van draagstructuur. Daardoor komt het in enkele geval
len voor dat er een betonnen kolom in de hotelkamer staat. De
scheidingswanden zijn uitgevoerd in lichte, geïsoleerde metal
studwanden, zodat toekomstige wijzigingen mogelijk zijn.
Voor het vele leidingwerk dat nodig was voor de vloerverwar
ming, koeling, ventilatie, sprinkler en sanitaire installaties, is op
de kolommen zijn per stuk
vervangen, de krachten
zijn in de nieuwe
palen geleid door ze op
spanning te brengen
11BouwWeReld //
1
2
3
06-07-08-09-10-11-12-13-14-15_stateoftheart.indd 11 05-11-18 09:13