Pagina 26 van: Bouwwereld #11 2018

is de toren asymmetrisch. De wind heeft er daardoor minder vat
op. Die gaat er nu omheen dwarrelen.”
Lichte constructie
De dragende huid in relatief dun staal minimaliseert het materi-
aalgebruik. “Het is tot pakweg tien keer lichter dan in beton. En
als je de toren in verhouding tot een colablikje zet, is de wand
vier keer zo dun. Waarbij wel gezegd moet worden dat de toren
verstijvingsribben op de plaatnaden heeft, wat een colablikje
niet heeft”, zegt Van Breda.
De toren is gefundeerd op stalen buispalen, die tot 40 meter
diepte de grond in geschroefd zijn. Daaroverheen is een zes-
hoekig stalen frame gelegd als fundering. “Dit is een fundering
zoals die ook wel voor windmolens wordt gebruikt. In dit geval
waren de eisen nog hoger omdat de radartoren in de zeewering
is gefundeerd, waar maar minimale werkzaamheden en afgravin-
gen waren toegestaan.”
Prefabricage in drie delen
Voordeel van staal is ook de mogelijkheid van prefabricage.
Waar betonbouw tot die hoogte maandenlang duurt, terwijl er
ook allerlei techniek ter plaatse en op hoogte moet worden
ingebouwd, kan staal in de werkplaats binnen worden opge-
bouwd. Met alle toeleveranciers veel dichter in de buurt dan
bij bouw op de Tweede Maasvlakte. Daarna konden de drie
segmenten snel op de fundering worden gemonteerd. De seg-
menten zijn onderling gekoppeld met voorgespannen bouten. De
afbouw betrof daarna nog de lift en het aansluiten van kabels.
In de fabriek was ook alvast de centrale wenteltrap gemonteerd.
“Die bestaat ook uit drie delen. De trap is zelfdragend, maar had
wel horizontale afsteuning nodig. De trappenleverancier heeft
daarvoor horizontale pendelstaven ontwikkeld die zowel in leng-
te als hoogte verstelbaar zijn. Dit was nodig omdat de vorm van
de buitenwand overal varieert.”
Weervast staal
De keuze voor weervast staal betekende dat er geen conservering
hoeft te worden aangebracht. Het corrosieproces zorgt voor een
afsluitende laag. In het ruwe klimaat van de Tweede Maasvlakte is
wel rekening gehouden met verlies van maximaal twee millimeter
door inwerking van zout en zand. Milieutechnisch is staal ook een
zeer goede keuze, legt Van Breda uit. “De aarde bestaat voor een
groot deel uit ijzer en staal en dit zijn dus natuurlijke materialen.
Ook is het staal zonder verliezen volledig herbruikbaar.”
De nieuwe toren zal de radardekking overnemen van de voor-
malige vuurtoren aan de Europaweg. Die wordt gesloopt omdat
hij aan het einde van zijn bouwkundige levensduur is en de
radardekking steeds verder afneemt doordat de Maasvlakte vol
wordt gebouwd met obstakels zoals kranen. De radartoren huis-
vest naast een radarsysteem ook marifoonapparatuur voor de
communicatie met de scheepvaart. Bovendien gaat de radar-
toren met een straalverbinding de datacommunicatie verzorgen
met Lichteiland Goeree, ongeveer 30 kilometer ten zuidwesten
van Hoek van Holland.
De toren is in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam ontworpen
en gebouwd door Hollandia Infra BV uit Krimpen aan den IJssel.
Op dinsdag 12 juni vond het transport plaats en is de toren in
drie kant-en-klare delen op een ponton geladen en vanaf de
Hollandia yard in Krimpen aan den IJssel naar het uiterste puntje
van de Maasvlakte II vervoerd.De drie segmenten zijn bij Hollandia op een ponton geladen.
De segmenten zijn geprefabriceerd inclusief de wenteltrap.
26 // Bouwwereld
// Project nieuwBouw
24-25-26-27_radartoren.indd 26 01-11-18 13:39