op het oorspronkelijke ontwerp. De roe
ven van het dak lopen in de kroon door in
de vorm van pilonen rondom een glazen
daklicht. De opbouw van de toren is uit
gevoerd door Bouwbedrijf Boogert.
Reservoir als basis
Hoewel de watertoren is gebouwd voor
een zware belasting, was het nog niet zo
eenvoudig om voor de nieuwe top een
passende constructie te ontwerpen. Con
structiebureau Swinn nam als basis het
geklonken ijzeren waterreservoir. Dit vat
heeft een diameter van 7,4 meter en een
inhoud van 220 m3. Tegen de wand zijn
stalen kolommen voor de constructie
geplaatst. Dit vat staat op een bestaande
betonnen vloer, die dus in feite de last
draagt.
Een belangrijke vraag voor de ontwerpers
was of je de top op ruim 30 meter hoogte
zou opbouwen of dat het beter was deze
te prefabriceren in een werkplaats. Om te
voorkomen dat de hele toren in de stei
gers gezet moest worden, is ervoor ge
kozen om de top in zijn geheel op het
maaiveld naast de toren op te bouwen en
met twee kranen op zijn plek te hijsen.
Het voordeel hiervan was tevens dat de
bouwmaterialen niet allemaal naar
30 meter hoogte gehesen hoefden te
worden.
Stijve kooi
Door de keuze voor het ophijsen van de
gehele opbouw waren de stabiliteit en
het beperken van vervormingen tijdens
het transport van groot belang. Ook het
gebogen glas was al in de kroon ge
plaatst. Het stalen skelet van de opbouw
is op het maaiveld naast de toren in el
kaar gebout. De staalconstructie bestaat
uit ronde buiskolommen, die door ge
bogen kokerprofielen ter hoogte van de
borstwering zijn verbonden. Ze zijn met
bouten gekoppeld aan de stalen liggers
van de vloer en aan de stalen kokers voor
de sporen van het dak. Aldus vormt de
gehele staalconstructie een soort stijve
kooi, die de stabiliteit tijdens de eind
situatie, maar vooral ook tijdens het trans
port, verzekert.
Albert de Wit van Bouwbedrijf Boogert
vertelt hierover: “Daarbij is gebruik
gemaakt van momentvaste verbindingen
om zo min mogelijk vervormingen tijdens
het hijsen te laten ontstaan. Spannend
was natuurlijk of het glas niet zou breken.
Verder was er ook maar 15 mm speling
tussen de opbouw en de betonnen goot
Om te voorkomen dat de hele toren in de steigers gezet moest worden, is ervoor gekozen om de
top in zijn geheel op het maaiveld naast de toren op te bouwen
De gehele staalconstructie vormt een soort stijve kooi, die de stabiliteit tijdens de eindsituatie, maar
vooral ook tijdens het transport, verzekert.
58 // Bouwwereld
// Project transformatie
56-57-58-59-60_kroon.indd 58 01-11-18 16:03