103
Stedelijke vernieuwing
tovrije openbare ruimte zien, maar Jeffrey Bolhuis tekent aan:
“Er komt wel bebouwing naast het spoor, maar het spoor wordt
vooral ontkend. De gebouwen keren zich van het spoor af en
het wordt genegeerd en weggestopt.”
Bij het onderzoek dat AP+E deed in opdracht van het College
van Rijksadviseurs, heeft het bureau ook gekeken naar moge-
lijkheden om boven de rails te bouwen. Juist de grote breedte
van de spoorzone in Utrecht (ruim 120 meter) biedt kansen,
zegt Bolhuis. “De randen van het spoor zijn nu een rafelrand. Er
wordt geparkeerd, er zijn doodlopende straten, soms is er groen
maar dat wordt niet gebruikt.” AP+E gaat in de plannen aan de
slag met de randen: die worden talud, een verhoogd maaiveld
met eventueel een publieke functie waarvan de bovenkant be-
gaanbaar is: “Zo ontstaat een route boven het spoor, langs het
spoor.” Die route kan naar een gebouw leiden dat echt over de
sporen heen wordt gebouwd, denkt Bolhuis. “Daar ervaar je een
enorme ruimtelijkheid. En op die hoogte ervaar je het geluid van
1 Onderzoek van
AP+E naar moge-
lijkheden om boven
de rails te bouwen
in de spoorzone in
Utrecht.
2 Huidige situatie
van Utrecht Wissel-
spoor, een gebied
van 9 hectare nabij
het centrum van
Utrecht.
3 Zicht op de hot-
spot in de voormali-
ge werkplaats vanuit
het spoorpark in
Utrecht Wisselspoor,
ontwerp DELVA en
Studioninedots.
4 Spoorzone+ is
een ontwerpend
onderzoek naar
de potentie van
de spoorzone ten
zuiden van Utrecht
Centraal door AP+E.
2
1
3
4
96-97-98-99-100-101-102-103-104_spoorzones.indd 103 02-12-19 14:43