Wanneer een kolonie van zo’n 40.000 bijen continu aan een
huis zou werken, doet deze een week over een telkens anders
gevormde Honeycomb Vase. Vaak is echter sprake van ‘slow
prototyping’; het kost een kolonie soms wel twee jaar voor hun
huis af is, afhankelijk van de geografie, wat er bloeit in die peri-
ode en hoe groot en sterk de kolonie en haar bijenkoningin zijn.
Naast de voorkeur van de bijen, heeft Tomáš ook een voorkeur
voor deze niet willekeurig gekozen vorm. “Het is vanwege de
cirkel”, legt Tomáš uit. “Een bloem zorgt voor nectar en stuifmeel
voor een bij, de bij zorgt voor bestuiving en honing. De vaas dient
de bloemen en is tevens de urn voor dode bloemen.” Met deze
gedachten, verbeeld in poëtische en fragiele werken, probeert
Tomáš ons er ook bewust van te maken dat ons voortbestaan
sterk afhankelijk is van voldoende gezonde bijenpopulaties.
Brede achtergrond
Tomáš maakt overigens niet alleen vazen. Als zoon van een ar-
chitect en een historica, studeerde hij bouwkunde en design
aan de Technische Universiteit Košice in Slowakije, schilderen
en beeldhouwen aan de Universiteit van Washington in Seattle,
schilderen en conceptueel design aan de kunstacademie in
Bratislava en tot slot volgende de Design Academy. Hij combi-
neert deze brede achtergrond in het vervaardigen van schilderij-
en, tekeningen, objecten en design. Hierbij probeert hij met oog
voor details de schoonheid te vangen van vormen en structuren
uit de natuur, zoals zaden, cocons, en champignon-achtigen.
Met deze hem mateloos inspirerende vormen creëert hij zijn ei-
gen natuur.
Nu Tomáš samenwerkt met imkers in veel Europese landen, is
zijn volgende droom om samen met Morgan Freeman een project
te doen. De bekende Amerikaanse acteur is een nieuwe carrière
begonnen als imker en heeft zijn 12.000 m2 grote range in Mis-
sissippi omgebouwd tot bijenparadijs. Tomáš: “Met hem wil ik een
serie beelden maken van beroemde mensen als Martin Luther
King en Ghandi. Uiteraard samen met de bijen.” n
110
MATERIAALMEESTERS
< > Nefertiti is gemaakt met een
3D-geprint frame. De Griekse hel-
din en koningin refereert aan een
krachtige bijenkoningin van een
kolonie bijen. En haar hoofdtooi
lijkt veel op een vaas.
Met bijenwas en
een metalen frame
ontstaat Thousand
Years. Collectie
Christofle, Parijs.
(Foto: René van der
Hulst)
Landscape. (Foto:
Eric Zee)
108-109-110_materiaalmeesters.indd 110 29-11-19 11:48