1 // De parkeergarage heeft afgeronde hoeken en een entree die terugligt.
Aan de Odijkerweg is het gebouw een bouwlaag lager; bij de entree juist
een bouwlaag hoger. 2 // Houten gevelbekleding zorgt voor natuurlijke
ventilatie. 3 // Op de begane grond zijn schanskorven gebruikt als open
gevelbekleding.
verkeersgeleiding in de parkeergarage. Door middel van tellers
in de hellingbanen wordt het aantal gebruikte parkeerplekken
bijgehouden, waarbij een hoger dek pas opengaat als het dek
daaronder vol is. Dat betekent dat bezoekers altijd zo laag mo-
gelijk parkeren.
Golvende lijnen
Om de vijflaagse parkeergarage in te passen in de omgeving
zocht Groosman naar een zacht uiterlijk met golvende lijnen. Dat
zachte uiterlijk werd gevonden in een houten bekleding. De
golvende lijnen waren wat lastiger, met een rechthoekige doos
die een parkeergarage standaard nu eenmaal is. Met een aantal
elementen wist Groosman die golvende lijnen toch te realiseren.
Daarvoor zijn de hoeken afgerond, is de ingang voor auto’s naar
binnen gelegd halverwege de lange voorgevel, is de helling-
baan half binnen en buiten gelegd langs de lange achtergevel
en is de entree voor voetgangers op de kop van het gebouw
uitgebouwd. Deze entree voor voetgangers is zeslaags gewor-
den om een echte blikvanger te vormen, waarbij op de bovenste
laag de technische ruimtes zijn aangebracht, met de toegang
tot het dak met de PV-panelen. De andere kopgevel, aan de
Odijkerweg, is juist vierlaags uitgevoerd om beter aan te sluiten
bij de woonomgeving.
Houten gevelbekleding
Een belangrijke energie- en kostenbesparing is bereikt door
middel van natuurlijke ventilatie van de parkeergarage. Dat be-
spaart enorm op installaties. De garage ventileert in dwarsrich-
ting. Dat is mogelijk doordat de breedte van de parkeergarage
relatief beperkt is én doordat de gevel zo ontworpen is dat deze
voldoende open is.
Brandveiligheidsadviseur Nieman meldt: “In een natuurlijk ge-
ventileerde parkeergarage kan een effectieve offensieve bin-
neninzet door de brandweer niet gegarandeerd worden. In de
berekeningen is dan ook uitgegaan van een doorgaand auto-
brandscenario, ook wel local traveling fire genoemd. Er is reken-
kundig beoordeeld of de garage voldoende geventileerd wordt
om van een dergelijk brandscenario uit te kunnen gaan. Hier-
mee is aangetoond dat het niet nodig is de parkeergarage nader
in te delen in brandcompartimenten. Tevens is een beoordeling
uitgevoerd van de thermische belasting van een traveling fire op
de stalen draagconstructie, om de onbeklede staalprofielen te
kunnen dimensioneren. Het in de gevel toegepaste hout heeft
een brandwerende behandeling ondergaan.”
De open gevel helpt door zijn daglichttoetreding ook in bespa-
ring op verlichting. De resterende benodigde verlichting is uit-
gevoerd als ledverlichting.
een belangrijke energie-
en kostenbesparing is
bereikt door middel van
natuurlijke ventilatie van
de parkeergarage
24 // Bouwwereld
// Project nieuwBouw
1
2
3
22-23-24-25-26-27_prgarage.indd 24 29-11-17 15:22