Pagina 26 van: Bouwwereld #12 2017

1 // De standaard gevelbekleding bestaat uit een balk haaks op en een
balk plat in het vlak. 2 // Richting Odijkerweg is gekozen voor een dich-
tere gevel, met één balk haaks op en twee plat in het vlak. 3 // In de kop-
gevel zijn de balken strak tegen elkaar geplaatst, eveneens met één balk
haaks op en twee plat in het vlak.
Gevelvarianten
Gekozen is voor een gevelbekleding van lariks. Deze lariks ge-
velbekleding is tevens de doorvalbeveiliging. Een aanrijbeveili-
ging in de vorm van een vangrail langs de gevel was niet nodig.
De gevel is uitgevoerd in een aantal varianten. In het grootste
deel van de gevel zijn de lariks balken om en om haaks op de
gevel en plat in het gevelvlak bevestigd. Richting de Odijkerweg
moesten de ontwerpers echter rekening houden met geluids-
overlast in de richting van de woningen. De gevel is vanaf de
auto-entree dan ook in een meer gesloten variant uitgevoerd,
met steeds twee balken plat in het gevelvlak en één haaks op
de gevel. De kopgevel aan de Odijkerweg is zelfs volledig ge-
sloten uitgevoerd. Dit is zo gedaan om geluid te weren, maar
ook om te voorkomen dat koplampen in de woningen gaan
schijnen.
De houten delen worden op diverse plekken afgewisseld met
smalle glasruiten, waarbij aan de buitenzijde met hout een idee
van openstaande luiken is gecreëerd.
Op de begane grond is geen hout toegepast, maar is gekozen
voor een gevelbekleding met schanskorven. Ook deze zijn er in
een aantal varianten. Aan de zijde van de voetgangersentree
zijn de schanskorven doorgezet over twee bouwlagen. Vanaf de
auto-entree tot de Odijkerweg zijn ze eenlaags, met een klei-
nere opening ertussen. En de kopgevel is ook hier volledig ge-
sloten uitgevoerd.
Welkomsthal
Groosman heeft veel aandacht geschonken aan het ontwerp van
de entree voor voetgangers. Die moet vanaf het station opval-
len, maar moet bij binnenkomst ook een welkomstgevoel geven
als de hal van een landhuis. De hal is daarom uitgevoerd met
mooie trappen, houtwerk op de wanden, stucwerk op de pla-
fonds, inbouwspotjes in de plafonds en mooi tegelwerk op de
vloer. Op de begane grond is een informatiepaneel geplaatst dat
de opbrengst van de PV-panelen inzichtelijk maakt.
Ten opzichte van de rijkelijk gedecoreerde hal, is de parkeerga-
rage zelf zo simpel mogelijk en zo clean mogelijk gehouden. De
routing is uitgekiend. Door de hellingbaan halverwege de lange
gevel te plaatsen en een doorsteek op die plek te maken, wor-
den de te rijden afstanden beperkt. Dat is goed voor het milieu,
maar beperkt tevens het aantal voertuigbewegingen nabij de
voetgangersentree. En dat komt het comfort en de veiligheid
van de bezoeker ten goede.
Groosman en Aan de Stegge/Continental Car Parks kregen de
opdracht voor de parkeergarage door als combinatie mee te
doen aan een prijsvraag van de NS. NS vond het gepresenteer-
de ontwerp dermate goed dat de partijen daar in de uitwerking
ook vrijwel niet meer van mochten afwijken.
de gesloten kopgevel
weert het geluid
en voorkomt hinder
van koplampen in de
woningen
26 // Bouwwereld
// Project nieuwBouw
1
2
3
22-23-24-25-26-27_prgarage.indd 26 29-11-17 15:23