zijn halte boven op de overkluizing heeft. De RandstadRail ein-
digt daar nu nog, maar het station is erop voorbereid dat de
RandstadRail wordt doorgetrokken in de richting van Rotterdam.
Vrije overspanningen
De totale lengte van de overkluizing komt uit op 190 meter, met
een breedte van 44 meter. Dat was zowel architectonisch als
bouwtechnisch een enorme uitdaging. Rijkswaterstaat wilde de
vrijheid behouden om de A12 aan te kunnen passen en ProRail
wilde de vrijheid behouden om de naastgelegen sporen aan
te passen. En dus moesten er enorme vrije overspanningen
worden gemaakt. De grootste is die over de A12, waarvoor
Span beton 31 kokerliggers fabriceerde met een lengte van
61 meter en een hoogte tot 2,20 meter. Voor hoofdaannemer
Aan nemingsmaatschappij Vobi uit Vinkeveen was de klus extra
ingewikkeld door de vele (hoofd)leidingen parallel aan de A12 en
de verkeersstromen die zo min mogelijk worden gehinderd.
Naast de 31 kokerliggers van 61 meter van 170 ton elk, werden
nog 50 liggers van 48 meter lang geplaatst en 38 volstortliggers
Aan de oostkant van Zoetermeer wordt hard gewerkt aan het
nieuwe OV-knooppunt Lansingerland-Zoetermeer. Sinds 9 de-
cember heeft de NS-sprinter Gouda-Den Haag hier al een halte.
In het voorjaar van 2019 zal ook de RandstadRail hier stoppen.
De betrokken partijen rekenen op zo’n 10.000 reizigers per dag.
Daarvoor wordt ook een parkeerterrein met 700 plaatsen aan-
gelegd, alsmede een fietsenstalling en een busstation.
Het ontwerp voor het OV-knooppunt is gemaakt door Arcadis
Architecten en Team V Architectuur. Het constructieve ontwerp,
de geotechnische analyse, alle spoorgerelateerde disciplines als
beveiliging, bovenleiding en spoorligging, het ontwerp van de
omliggende infrastructuur en de uitvoeringsbegeleiding zijn in
handen van Arcadis.
Kenmerkend voor het ontwerp is het thema groen. Dat komt op
diverse plaatsen terug. Met name het viaduct over de A12 moest
een groene laan worden, licht architect Beate Vlaanderen van
Arcadis toe. Deze overkluizing verbindt de zuidkant van de A12
met de noordkant. Het NS-sprinterstation is aan de zuidkant van
de A12 ónder de overkluizing gelegen, terwijl de RandstadRail
De overkluizing over A12 en het
spoor in aanbouw.
Station lansingerland-Zoetermeer overkluist de A12 met kokerliggers
van 61 meter lang. daarbovenop komt een parkachtig station. de
overkluizing krijgt boven de A12 gevels van 7 meter hoog in een
takkenstructuur van microbeton.
Groen over de A12
19
Project NieuwBouw //tekstProductie Henk wind // FotograFie remco ZwinkelS en Henk wind
Bouwwereld //
18-19-20-21_nieuwbouwspoor.indd 19 29-11-18 16:04