stukken gemaakt om het gedrag in de
praktijk te testen. Een van de aspecten
waaraan bijvoorbeeld aandacht moest
worden besteed, was ijspegelvorming.
Rijkswaterstaat wil uiteraard niet dat er
ijspegels op het passerende verkeer
gaan vallen. Dat betekent dat moet wor-
den voorkomen dat water op één punt
afstroomt, maar dat het zich zoveel moge-
lijk moet verdelen. Heel tevreden was
Van Schooten over de eerste geprodu-
ceerde elementen. Waar in de proefstuk-
ken nog de aftekening van EPS-korrels te
zien was, zijn de kistvullingen bij de daad-
werkelijke productie verder behandeld
om een volkomen glad oppervlak te krij-
gen. De elementen worden hydraulisch
gelost omdat ze niet zelflossend maar
juist zo haaks en scherp mogelijk zijn
vormgegeven.
Dichte elementen
De betonnen takkenstructuur komt ook
terug bij een aantal dichte wanden op de
begane grond, onder de overkluizing.
Deze gevelementen zijn 2 meter breed
en de structuur loopt door over steeds
vier elementen. In de takkenstructuur zijn
her en der waar nodig ook sparingen
gemaakt binnen de structuur. Een aantal
van deze sparingen is ingevuld met roos-
ters. Ter aanvulling op het esthetische
beeld zijn cannelures aangebracht in het
oppervlak van de betonnen kolommen.
Behalve esthetisch fraai, zorgen deze er
ook voor dat er geen reclame kan wor-
den aangeplakt.
De takkenstructuur komt tot slot ook nog
terug in de lange kap van de Randstadrail
op de overkluizing. De takkenstructuur
wordt hier aangebracht in de aluminium
beplating van de staalconstructie.
1 // Tussen de kokers zijn diepe sparingen gelegd met een bodem van breedplaat. In deze stroken
zijn onder meer de boombakken geïntegreerd. 2 // De boombakken zijn voorzien van hemel
waterafvoer en watertoevoer. 3 // De kap van de Randstadrail heeft een staalconstructie die wordt
bekleed met aluminium beplating met daarin een takkenstructuur.
Projectgegevens // Locatie: Zoeter-
meer-lansingerland // Opdrachtgevers:
metropoolregio rotterdam den Haag
en Gemeenschappelijke regeling
Bleizo // Projectmanagement: Gemeen-
te Zoetermeer // Ontwerp: Arcadis
Architecten, arcadis.com, en Team V
Architectuur, teamv.nl // Engineering:
Arcadis, arcadis.com // Uitvoering:
Aannemingsmaatschappij Vobi bv,
Vinkeveen, vobi.nl // Kokerliggers:
Spanbeton, spanbeton.nl // Betonnen
gevelelementen: microbeton, concrete
Valley, Bergen op Zoom, microbeton.nl
en concretevalley.nl // Bouwperiode:
oktober 2016 – voorjaar 2019
21Bouwwereld //
1
2
3
18-19-20-21_nieuwbouwspoor.indd 21 29-11-18 16:04