Pagina 55 van: Bouwwereld #12 2018

Snelle uitbreiding P3 Schiphol
met 46.000 m2 kanaalplaatvloer
De capaciteit van langparkeren P3 op Schiphol wordt fors uitgebreid. Op dit moment
wordt in hoog tempo gewerkt aan een uitbreiding van de parkeergarage met 46.000 m2.
Per dag worden 48 kanaalplaten van 15 meter lang gemonteerd.
Op Schiphol wordt aan de entreezijde
van het parkeerterrein Schiphol Parkeren
P3 voor lang parkeren uitgebreid. In april
2016 is een parkeergarage in gebruik
genomen en op dit moment wordt in een
rap tempo een aanbouw tegen deze
parkeergarage gebouwd. Samen tellen
ze 100.000 m2. De aanbouw moet begin
2019 worden opgeleverd en heeft een
oppervlakte van 46.000 m2, die 2535
nieuwe parkeerplaatsen biedt. Uiteinde
lijk kunnen er inclusief de aangepaste
parkeergarage circa 15.000 auto’s op
Lang Parkeren P3 parkeren.
900 m2 per dag
De parkeergarage heeft een terughou
dende architectuur die zich kenmerkt als
een groot, rechthoekig en zwevend vo
lume, met een open onderste verdieping,
waardoor het gebouw minder massief
lijkt. Op het dak zal 20.000 m2 aan zonne
panelen worden geplaatst. Ballast Nedam
Parking in Maarssen is hoofdaannemer
van zowel de al gerealiseerde garage als
de aanbouw, in samenwerking met onder
meer Kampstaal staalbouw in Emmeloord,
DWW Nederland BV in Bodegraven en
VBI, leverancier van prefab kanaalplaat
vloeren.
der naden te krijgen. “In verband met de
maximaal toelaatbare belasting op de
weg, levert VBI twaalf vrachten kanaal
platen per dag. De platen worden met
wisseltrailers naar de bouwplaats getrans
porteerd. Binnen zes minuten is elke plaat
op de bouwplaats gehesen en binnen
tien minuten is een plaat in het werk
gemonteerd. Hiermee halen we de bouw
snelheid die voor de bouwcyclus is
vereist.”
Staalconstructie
Tsjip Hoekstra, projectleider parkeer
garages bij Kampstaal, legt uit dat de
zelfdragende staalconstructie van de
parkeergarage bestaat uit een stabiele
kern in de vide en verder uit hoofdkolom
men met stalen liggers. “Hieraan is een
facetrandprofiel gemaakt voor de bekis
ting voor een aanstortstrook om de staal
constructie te verankeren aan de beton
vloeren”, zegt Hoekstra. De staalconstruc
tie wordt voorzien van tijdelijke koppelin
gen die zorgen voor maatvastheid en de
stabiliteit. Tussen de randkisten, op de
stalen liggers, liggen de VBI vloerplaten.
Dit systeem past naadloos in elkaar en
heeft een vrij eenvoudige manier van
bouwen, waardoor je snelheid kunt
maken. “Als de vloerdelen op de staal
constructie liggen, moet je de kolommen
elke keer opnieuw inmeten, waterpassen
en rechtzetten. Hierdoor voorkom je dat
de staalconstructie, vooral die van de
gevels, gaat vervormen als gevolg van de
belasting van de vloerplaten op de staal
constructie”, legt Hoekstra uit.
“Ballast Nedam Parking werkt met vaste
partners bij dit soort projecten die al
vanaf het voortraject bij het bouwproject
worden betrokken. Deze staalconstructie
met kanaalplaatvloeren passen we regel
matig toe. We kennen dit constructieve
systeem door en door”, zegt projectleider
Van Dalen van Ballast Nedam.
Volgens projectleider Niels van Dalen van
Ballast Nedam verlopen de plaatsing van
de staalconstructie en het leggen van de
kanaalplaatvloeren als een geoliede
machine. “Al in een vroeg stadium is in
overleg met de bouwpartners de bouw
volgorde bepaald. Dankzij de strakke
planning en timing van VBI voor het aan
leveren van de kanaalplaatvloeren, lukt
het ons om iedere dag bijna 900 m2
kanaalplaatvloer te monteren. Het bouw
tempo is hoog. In slechts tien maanden
hebben we met alle bouwpartijen de
aanbouw van aanzienlijke omvang gerea
liseerd. VBI krijgt het voor elkaar om in
dertien weken tijd 46.000 m2 kanaalplaat
vloeren, ofwel 48 platen per dag, exact
op tijd op de bouwplaats aan te leveren.
Een knap staaltje logistiek plannen.”
Tien minuten
Mustafa Yurttas is als technisch adviseur
bij VBI direct betrokken bij de bouw van
de aanbouw. Hij legt uit dat VBI kanaal
plaatvloeren passen in het doelmatige en
sobere ontwerp van de garage. De ka
naalplaatvloerdelen zijn circa 15 meter
lang en 32 cm dik. Hierop wordt een
druklaag van maximaal 8 cm gestort om
een stabiel en glad vloeroppervlak zon
55
Methoden & technieken //
Bouwwereld //
tekstproductie en fotografie Procomm
55_park.indd 55 29-11-18 16:14